[ o s W e L S e R e e S e NEWS & COMMENT |
BREAST CANCER

How Not to Publicize a
Misconduct Finding

Tt wasa shocking revelation: Last week The
Chicago Tribune disclosed that some of the
data underlying an influential clinical trial of
surgical procedures for breast cancer were
fraudulent. The trial had found that simple
removal of an early tumor, or “lumpectomy,”
is generally just as effective as a mastectomy
in preventing recurrence of cancer—a result
that has influenced the treatment of tens of
thousands of breast cancer patients since it
was published in 1985. The revelation,
picked up by newspapers across the country,
touched off a wave of anxiety as women fret-
ted over whether they had made the correct
choice of treatment.

But perhaps the most shocking aspect of
this news was the fact that it came as a revela-
tion at all. In fact, problems with some data
in the huge, multi-site trial were uncovered
more than 3 years ago, and the federal Office
of Research Integrity (ORI) reported early
last year that one Canadian physician had
enrolled ineligible patients and falsified their
records to hide the fact. Yet these findings
were never communicated directly to some
of the investigators in the study or to the New
England Journal of Medicine (NEJM), which
published the original papers. And no re-
analysis of the study’s results excluding the
fraudulent data has yet been published. As a
result, when the news broke last week, physi-
cians and their patients had to rely on verbal
assurances from the study’s principal inves-
tigator, University of Pittsburgh cancer re-
searcher Bernard Fisher, and the National
Cancer Institute (NCI), which sponsored
the trial, that the fraudulent data did not
change the study’s conclusions.

In the past week, federal officials have
been examining what went wrong. And
they’ve concluded that their procedures for
notifying the scientific community and the
public were part of the problem: Both NCI
and ORI are adopting new procedures to en-
sure that in the future, when cases of research
misconduct have public health implications,
findings and reanalyses of data are communi-
cated to the scientific and medical commu-
nity promptly—and through the scientific
literature rather than newspapers. “I think
that all of us are reconsidering how pro-
active we should be,” says ORI investigator
Dorothy Macfarlane.

The events that precipitated this change
in policy stem from June 1990, when a data
specialist in the breast cancer study—known
as the National Surgical Adjuvant Breast
and Bowel Project (NSABP)—found dis-

crepancies in data from a group headed by
Roger Poisson at the St. Luc Hospital in Mon-
treal. Poisson’s team was among the largest of
484 groups that supplied data to NSABP; his
patients made up 16% of the study’s total
population. The report of discrepancies led
to a formal investigation by ORI, which
issued a report in March
1993 concluding that Pois-
son had ordered members of
his team to falsify records
for at least 100 patients.

In spite of the fact that
the Tribune story came as a
shock to most people, ORI
didn’t hide its findings. It
sent its report to NCI Di-
rector Samuel Broder and
published details of the case
in its April 1993 newslet-
ter, which is widely distrib-
uted to major U.S. research
institutions. The agency
also published a one-para-
graph notice of the miscon-
duct finding in the 21 June
1993 Federal Register and
mentioned the case in a
press release announcing
the conclusion of more than a dozen miscon-
duct cases. These notices did not mention
the clinical significance of the original study,
however, and they were not picked up by
the press at the time.

ORI director Lyle Bivens says ORI had
been assured that Poisson’s data did not
change the conclusions of the study; if that
were not the case, “it would have been a
much bigger deal and had much bigger impli-
cations for ORI’s actions.” ORI did, how-
ever, recommend some steps that would
have brought the fraud to the attention of
the medical community in a way that would
have avoided raising doubts about the integ-
rity of the study’s results: In its letter to
Broder, ORI recommended that the NSABP
publish corrections to the 1985 papers, in-
cluding a reanalysis excluding all Poisson’s
data. Bivens says ORI had no authority to
compel Fisher to publish such a correction,
but ORI counted on NCI to see it was done.

Indeed, at the time ORI issued its report,
it had reason to believe a correction was in
the works. In December 1992, ORI staff met
with NCI officials to outline the findings
and discuss what should happen next.
Macfarlane says the NCI officials assured
ORI that NSABP was preparing a reanalysis

SCIENCE ¢ VOL. 263 ¢ 25 MARCH 1994

No change. Bernard Fisher says
the study’s conclusions hold firm.

and correction. “l thought we were all in
agreement that [NSABP] would have some-
thing prepared for publication at the time
we released our report” in April 1993,
Macfarlane says.

Richard Ungerleider, head of the Clini-
cal Evaluations Branch, says NCI wrote to
Fisher in June 1992 and again in January
1993 asking him to publish the correction
and reanalysis as soon as possible, “But we did
nothing more than that.” Fisher, he says,
agreed to publish the items, but “wanted to do
more than just a recalculation of the analysis.
He wanted to talk about the [statistical] is-
sues involved in such a reanalysis, and we
,, didn’t insist that he just
# : publish [the correction].

S We didn’t push him hard
& enough.”
Fisher did not respond
S to a request for an inter-
z view. But NSABP, in a
¥ written statement, said it
has now finished its re-
analysis and distributed a
report to three indepen-
dent reviewers for com-
ment. Fisher sent the re-
analysis to NCI last month
and the NSABP statement
says a manuscript will be
submitted to NEJM and the
Journal of the National Can-
cer Institute for publication.
While these machina-
tions over a correction
were in motion, the editors
of the journal where the study had been pub-
lished were in the dark. Jerome Kassirer, the
NEJM editor, says he first learned about the
case when he was contacted by John Crewd-
son, the Chicago Tribune reporter. ORI didn’t
notify the journal, says Macfarlane, because
Poisson’s data did not change the conclu-
sions of the paper. Kassirer disagrees with
that approach: “The fact is that the scientific
record should be corrected. You want the
facts available before the hullabaloo.”

Bivens says that in the future, ORI will
ensure that a copy of the Federal Register no-
tice or newsletter account of research mis-
conduct goes to the editor of the journal in
which the research was published. ORI will
also follow up if it has not had a response
within 45 days to any recommendation it
makes to a funding agency. And, when there
are public health implications, ORI will dis-
tribute notices of misconduct findings to a
broader range of interested parties.

At NCI, Ungerleider says the agency is
working with its legal staff to institute a new
policy under which it could publish a correc-
tion itself, or compel a grantee to publish one.
“We will be aggressive and we want to make
it very clear that we will step in,” he says.

—Christopher Anderson

ARK/N

1679





