
I-- ~ -~ --~ . 
I I Briefing I-- ~ -~ --~ . 
I I Briefing 

the European Journal of Cancer (15, 
1013, 1979) and under Alsabti's name 
in the Japanese Journal of Medical 
Science and Biology (32, 53, 1979). 
When Wierda became aware of Al- 
sabti's plagiarism, he wrote to the edi- 
tor of the Japanese journal and pre- 
sented evidence that he had indeed 
done the work. Owing to these docu- 
ments and the subsequent discussion 
of the Alsabti affair in the international 
press, the editor of the Japanese jour- 
nal, Akira Shishido, recently wrote to 
Wierda to inform him that a retraction 
of the Alsabti article will be published 
in the August issue of the journal. 

Another retraction is close at hand, 
according to E. Frederick Wheelock, 
who also had his work lifted by Al- 
sabti. A grant application and several 
manuscripts written by Wheelock 
were turned into three separate re- 
view articles signed by Alsabti, who 
had worked in Wheelock's laboratory 
at the Jefferson Medical College in 
Philadelphia. One of these review arti- 
cles appeared in the Journal of Can- 
cer Research and Clinical Oncology 
(95, 209, 1979). Wheelock wrote to a 
member of the editorial board of this 
journal, Ekkehard Grundmann, in 
March and again in May, explaining 
how the plagiarism took place. Whee- 
lock recently received an answer from 
Grundmann, who said a retraction will 
be published in vol. 97, p. 213, of the 
journal. Armed with this notice of re- 
traction, Wheelock is now writing to 
the other two journals and asking for 
similar retractions. 

Retraction of the Alsabti papers 
from two indexing services seems un- 
likely, according to spokesmen at the 
National Library of Medicine (NLM) 
and the Institute for Scientific Informa- 
tion (ISI). NLM publishes Index Medi- 
cus and ISI the Science Citation In- 
dex. Spokesmen said there was no 
precedent for such a retraction, and 
that the organizations would probably 
hesitate to set one, as it might force 
them in the future to pass judgment on 
oftentimes contentious issues con- 
cerning authorship. 

Meanwhile, researchers in England 
have accused Alsabti of pirating two 
additional papers, the accusations ap- 
pearing in the 5 July British Medical 
Journal. The first Alsabti paper that is 
under fire appeared in the Japanese 
Journal of Experimental Medicine 

the European Journal of Cancer (15, 
1013, 1979) and under Alsabti's name 
in the Japanese Journal of Medical 
Science and Biology (32, 53, 1979). 
When Wierda became aware of Al- 
sabti's plagiarism, he wrote to the edi- 
tor of the Japanese journal and pre- 
sented evidence that he had indeed 
done the work. Owing to these docu- 
ments and the subsequent discussion 
of the Alsabti affair in the international 
press, the editor of the Japanese jour- 
nal, Akira Shishido, recently wrote to 
Wierda to inform him that a retraction 
of the Alsabti article will be published 
in the August issue of the journal. 

Another retraction is close at hand, 
according to E. Frederick Wheelock, 
who also had his work lifted by Al- 
sabti. A grant application and several 
manuscripts written by Wheelock 
were turned into three separate re- 
view articles signed by Alsabti, who 
had worked in Wheelock's laboratory 
at the Jefferson Medical College in 
Philadelphia. One of these review arti- 
cles appeared in the Journal of Can- 
cer Research and Clinical Oncology 
(95, 209, 1979). Wheelock wrote to a 
member of the editorial board of this 
journal, Ekkehard Grundmann, in 
March and again in May, explaining 
how the plagiarism took place. Whee- 
lock recently received an answer from 
Grundmann, who said a retraction will 
be published in vol. 97, p. 213, of the 
journal. Armed with this notice of re- 
traction, Wheelock is now writing to 
the other two journals and asking for 
similar retractions. 

Retraction of the Alsabti papers 
from two indexing services seems un- 
likely, according to spokesmen at the 
National Library of Medicine (NLM) 
and the Institute for Scientific Informa- 
tion (ISI). NLM publishes Index Medi- 
cus and ISI the Science Citation In- 
dex. Spokesmen said there was no 
precedent for such a retraction, and 
that the organizations would probably 
hesitate to set one, as it might force 
them in the future to pass judgment on 
oftentimes contentious issues con- 
cerning authorship. 

Meanwhile, researchers in England 
have accused Alsabti of pirating two 
additional papers, the accusations ap- 
pearing in the 5 July British Medical 
Journal. The first Alsabti paper that is 
under fire appeared in the Japanese 
Journal of Experimental Medicine 
(49, 235, 1979). This paper, according 
to the British Medical Journal, is a 
(49, 235, 1979). This paper, according 
to the British Medical Journal, is a 

word-for-word copy of a paper that ap- 
peared 2 years earlier in the Journal 
of Clinical Pathology (30, 1048, 1977) 
and was authored by K. W. Pettingale 
and associates from King's College 
Hospital. 

The second Alsabti paper appeared 
in the Journal of Surgical Oncology 
(11, 129, 1979). The same research 
appeared 2 years earlier in the British 
Journal of Cancer (36, 550, 1977), al- 
so authored by Pettingale and associ- 
ates. In discussing this plagiarism, the 
British Medical Journal noted that 
"the figures and text have been 
changed and some of the conclusions 
differ, but they are clearly and essen- 
tially the same paper." 

While Alsabti's trail through the sci- 
entific literature is becoming more and 
more clear, the whereabouts of the 
man himself are unknown. His 
$70,000 house in Roanoke is up for 
sale, and administrators at the Univer- 
sity of Virginia say he left no forward- 
ing address. Based on their short ac- 
quaintance with Alsabti, some officials 
think he will stay in his chosen field. 
"He definitely knows medicine," says 
Hugh Davis, director of the Veterans' 
Administration hospital where Alsabti 
worked in affiliation with the University 
of Virginia program. "I'm sure he'll get 
another residency. There's just no 
way in the U.S. system to keep track 
of him." 

word-for-word copy of a paper that ap- 
peared 2 years earlier in the Journal 
of Clinical Pathology (30, 1048, 1977) 
and was authored by K. W. Pettingale 
and associates from King's College 
Hospital. 

The second Alsabti paper appeared 
in the Journal of Surgical Oncology 
(11, 129, 1979). The same research 
appeared 2 years earlier in the British 
Journal of Cancer (36, 550, 1977), al- 
so authored by Pettingale and associ- 
ates. In discussing this plagiarism, the 
British Medical Journal noted that 
"the figures and text have been 
changed and some of the conclusions 
differ, but they are clearly and essen- 
tially the same paper." 

While Alsabti's trail through the sci- 
entific literature is becoming more and 
more clear, the whereabouts of the 
man himself are unknown. His 
$70,000 house in Roanoke is up for 
sale, and administrators at the Univer- 
sity of Virginia say he left no forward- 
ing address. Based on their short ac- 
quaintance with Alsabti, some officials 
think he will stay in his chosen field. 
"He definitely knows medicine," says 
Hugh Davis, director of the Veterans' 
Administration hospital where Alsabti 
worked in affiliation with the University 
of Virginia program. "I'm sure he'll get 
another residency. There's just no 
way in the U.S. system to keep track 
of him." 

NAS Panel Downgrades 
Radiation Risks 

NAS Panel Downgrades 
Radiation Risks 

In an attempt to resolve a bitter dis- 
pute over how to assess health risks, 
a committee at the National Academy 
of Sciences (NAS) has hit upon a 
compromise that significantly down- 
grades the risk of cancer due to low- 
level radiation. 

The updated report of the Com- 
mittee on the Biological Effects of Io- 
nizing Radiation (BEIR) comes a year 
after 6 members of the 22-person 
committee filed a dissenting opinion 
that called the majority report issued 
in May 1979 alarmist (Science, 18 
May 1979). In the wake of the dissent, 
NAS president Philip Handler asked 
seven members of the committee, in- 
cluding two of the dissenters and ex- 
cluding the chairman of the original re- 
port, epidemiologist Edward P. Rad- 

In an attempt to resolve a bitter dis- 
pute over how to assess health risks, 
a committee at the National Academy 
of Sciences (NAS) has hit upon a 
compromise that significantly down- 
grades the risk of cancer due to low- 
level radiation. 

The updated report of the Com- 
mittee on the Biological Effects of Io- 
nizing Radiation (BEIR) comes a year 
after 6 members of the 22-person 
committee filed a dissenting opinion 
that called the majority report issued 
in May 1979 alarmist (Science, 18 
May 1979). In the wake of the dissent, 
NAS president Philip Handler asked 
seven members of the committee, in- 
cluding two of the dissenters and ex- 
cluding the chairman of the original re- 
port, epidemiologist Edward P. Rad- 

ford of the University of Pittsburgh, to 
restate the section on estimating can- 
cer risk. The updated report was re- 
leased on 29 July. 

The nub of the dispute has to do 
with the best way to estimate cancer 
risks at levels so low that no human 
epidemiological data are available. For 
this purpose, the 1980 BEIR report 
relies on a "linear-quadratic" model 
for extrapolating downward from the 
known effects of severe radiation and 
for calculating the low-level cancer 
risk. The seven-member panel in its 
rewrite of the earlier report concluded, 
for example, that a continuous lifetime 
exposure to 1 rad of radiation per year 
to 1 million people would produce 67 
to 182 cancer deaths. In contrast to 
this, the 1979 BEIR report relied on a 
pure "linear" model and came up with 
comparable figures that ranged from 
68 to 293 cancer fatalities. The BEIR 
committee had been asked to review 
and analyze current scientific knowl- 
edge on these issues by the Envi- 
ronmental Protection Agency, which 
along with other agencies uses the 
data for the development of radiation 
protection standards. 

The 1979 figures, which had the 
approval of chairman Radford, met 
stiff resistance from the dissenters, 
who held that as exposure to radiation 
decreases, injuries taper off more rap- 
idly than the linear model would pre- 
dict. These issues have become 
heated in recent years because of 
growing public controversy over pos- 
sible health hazards from radiation 
emitted by medical x-ray machines, 
home appliances, and nuclear plants. 
According to the linear model, for in- 
stance, even a miniscule release of 
radioactivity in a populated area has a 
negative effect on public health. 

The 1980 report with its reduced es- 
timates of risk was approved by the 
whole committee with the exception of 
Radford, a proponent of the pure "lin- 
ear" model, and Harold H. Rossie, a 
radiologist at Columbia University 
who led the dissenters and who feels 
that the risk is still lower and that a 
pure "quadratic" model is needed to 
make statistical estimates. In lieu of 
their approval, the report contains 
statements from both Radford and 
Rossie. In his 28-page dissenting 
opinion, Radford, for example, criti- 

ford of the University of Pittsburgh, to 
restate the section on estimating can- 
cer risk. The updated report was re- 
leased on 29 July. 

The nub of the dispute has to do 
with the best way to estimate cancer 
risks at levels so low that no human 
epidemiological data are available. For 
this purpose, the 1980 BEIR report 
relies on a "linear-quadratic" model 
for extrapolating downward from the 
known effects of severe radiation and 
for calculating the low-level cancer 
risk. The seven-member panel in its 
rewrite of the earlier report concluded, 
for example, that a continuous lifetime 
exposure to 1 rad of radiation per year 
to 1 million people would produce 67 
to 182 cancer deaths. In contrast to 
this, the 1979 BEIR report relied on a 
pure "linear" model and came up with 
comparable figures that ranged from 
68 to 293 cancer fatalities. The BEIR 
committee had been asked to review 
and analyze current scientific knowl- 
edge on these issues by the Envi- 
ronmental Protection Agency, which 
along with other agencies uses the 
data for the development of radiation 
protection standards. 

The 1979 figures, which had the 
approval of chairman Radford, met 
stiff resistance from the dissenters, 
who held that as exposure to radiation 
decreases, injuries taper off more rap- 
idly than the linear model would pre- 
dict. These issues have become 
heated in recent years because of 
growing public controversy over pos- 
sible health hazards from radiation 
emitted by medical x-ray machines, 
home appliances, and nuclear plants. 
According to the linear model, for in- 
stance, even a miniscule release of 
radioactivity in a populated area has a 
negative effect on public health. 

The 1980 report with its reduced es- 
timates of risk was approved by the 
whole committee with the exception of 
Radford, a proponent of the pure "lin- 
ear" model, and Harold H. Rossie, a 
radiologist at Columbia University 
who led the dissenters and who feels 
that the risk is still lower and that a 
pure "quadratic" model is needed to 
make statistical estimates. In lieu of 
their approval, the report contains 
statements from both Radford and 
Rossie. In his 28-page dissenting 
opinion, Radford, for example, criti- 
cizes the new report for stressing 
cancer deaths rather than harder-to- 
define cancer cases. 

William J. Broad_ 

cizes the new report for stressing 
cancer deaths rather than harder-to- 
define cancer cases. 

William J. Broad_ 
22 AUGUST 1980 22 AUGUST 1980 

I I 

887 887 


	Article Contents
	p. 887

	Issue Table of Contents
	Science, Vol. 209, No. 4459, Aug. 22, 1980, pp. 853-960
	Front Matter [pp. 853-864]
	Letters
	An Anasazi Solar Marker? [pp. 858-860]

	Erratum: Reprocessing Plans May Pose Weapons Threat [p. 860]
	Reindustrialization of America [p. 863]
	The Einstein Observatory: New Perspectives in Astronomy [pp. 865-876]
	Health Survey in High Background Radiation Areas in China [pp. 877-880]
	Innovation and Scientific Funding [pp. 880-883]
	News and Comment
	France's All-Out Nuclear Program Takes Shape [pp. 884-889]
	Malpractice Award Rattles Johns Hopkins [pp. 889-891]
	Acid Rain Agreement [p. 890]

	Briefing
	Soviet Scientist Misses U.S. Parley [p. 886]
	Jordanian Accused of Plagiarism Quits Job [pp. 886-887]
	NAS Panel Downgrades Radiation Risks [p. 887]

	Research News
	Fighting the Spreading Chestnut Blight [pp. 892-893]
	But do they have Metal Detectors? [p. 894]

	AAAS Annual Elections [pp. 895-915]
	Book Reviews
	Origins of the Modern Chemical Industry [pp. 916-917]
	Alternative Energy Sources [p. 917]
	Latimeria [pp. 917-918]
	Membrane Pathobiology [pp. 918-919]

	Reports
	A Major Meteorite Impact on the Earth 65 Million Years Ago: Evidence from the Cretaceous-Tertiary Boundary Clay [pp. 921-923]
	Sulfur Dioxide Emissions from La Soufriere Volcano, St. Vincent, West Indies [pp. 923-924]
	Geographic Variation and Episodic Evolution in an Ordovician Trilobite [pp. 925-927]
	Binding and Factor XIII$_{\text{a}}$-Mediated Cross-Linking of a 27-Kilodalton Fragment of Fibronectin to Staphylococcus aureus [pp. 927-929]
	Preferred Sites of Strand Scission in DNA Modified by anti-Diol Epoxide of Benzo[a]pyrene [pp. 929-931]
	Ozone Selectively Inhibits Growth of Human Cancer Cells [pp. 931-933]
	Two Coronaviruses Isolated from Central Nervous System Tissue of Two Multiple Sclerosis Patients [pp. 933-934]
	Sodium-Induced Elevation of Blood Pressure in the Anephric State [pp. 935-936]
	Male Contraception: Synergism of Gonadotropin-Releasing Hormone Analog and Testosterone in Suppressing Gonadotropin [pp. 936-938]
	Primate Memory: Retention of Serial List Items by a Rhesus Monkey [pp. 938-940]
	Calicivirus Pathogenic for Swine: A New Serotype Isolated from Opaleye Girella nigricans, an Ocean Fish [pp. 940-941]
	Pituitary Gonadotropin-Releasing Hormone Receptors during the Rat Estrous Cycle [pp. 942-944]

	Back Matter [pp. 919-960]





