CREDIT:A. KUGLER £T AL, NATURE MEDICINE 6, 335 {2000}

whether the data are valid.

The paper “was not prepared according to
good scientific practice,” according to the
Gottingen panel. First author Alexander
Kugler, a urologist who has since left Géttin-
gen, drafted the manuscript so sloppily that in-
accuracies made their way into the published
paper, the committee said, faulting his selec-
tion of subjects and the documentation of il-
lustrations and techniques. None of the other
14 authors, the committee found, was
guilty of scientific misconduct. The uni-
versity says it will release the full report
when the authors have resolved the pa-
per’s fate with Nature Medicine, which
published it in March 2000.

The paper made headlines around the
world. Tt reported that patients suffering
from advanced kidney cancer had been
injected with cells formed by fusing
their own tumor cells with dendritic
cells, a type of immune cell that helps
trigger the body’s defenses. The idea—
which has shown promise in many ani-
mal trials—was to prompt a tumor-
specific attack by thc patient’s immune
system. Of 17 patients, the paper report-
ed, four enjoyed a complete remission,
two more experienced partial remission,
and one showed “mixed results.” Kugler
and Gemnot Stuhler, a co-author from the
University of Tiibingen, won a $22,000
prize for their work from the German
branch of Abbott Laboratories. (Stuhler
says the money was never awarded.)

But doubts began to surface shortly after
the paper was published. Biophysicist Ulrich
Zimmermann of the University of
Wiirzburg, an expert in cell fusion, criti-
cized the methods the paper described for
preparing the fused cells. He charged that
the patients had been trcated with an ill-
defined “brew,” which could have even been
harmful due to impurities introduced during
the electrical fusion treatment.

Peter Hans Hofschneider of the Max
Planck Institute for Biochemistry in Martins-
ried and two colleagues were tipped off to
other possible irregularities by an anonymous
whistleblower. These concerns, widely report-
ed in the German press, prompted formal in-
quiries at both Géttingen and Tiibingen.

In July 2001, the University of Tiibingen
announced that it had found no evidence of
misconduct by Stuhler. The Géttingen in-
quiry ended only this month, slowed by Ger-
many's strict privacy laws that restrict access
to patient data (Science, 7 Junc, p. 1778). In
spite of its criticisms of the paper, the Got-
tingen committee concluded that no patients
were harmed by the study. “Despite all the
inaccuracies we found, some of the patients
seem to have responded to the treatment,”
says Hans-Jirg Kuhn, the head of the inves-
tigation and a professor of anatomy.

NEWS OF THE WEEK

Hofschneider is not satisfied with the
conclusions of the investigation. He belicves
that the investigators should have examined
more carefully what each author contributed
to the paper and that it is too easy to blame
only the first author, who is no longer in re-
search. Kugler is now a senior physician at a
hospital in southern Germany.

But Rolf-Hermann Ringert, the corre-
sponding author on the study and Kugler’s

After vaccination

Before vaccination

Before and after? Figure 3 from the disputed paper.
An investigating committee found that the lower
right CT scan is from a patient who was excluded
from the study, and the origin of the scan at lower
left is in dispute.

former supcrvisor, believes that the report is
fair: “There is a high degree of sloppiness,
but there has been no fraud and no reckless-
ness.” Ringert has offered to publish a clari-
fication in Nature Medicine, but he says he
sces no reason for a retraction.

Dolores Schendel of the National Research
Center for Environment and Health in
Munich, who works on vaccine therapies for
renal cancer, is concerned that Gottingen'’s
public statements aren’t sufficient for those
who need to know whether they can trust the
findings. Since publication, the Nature
Medicine paper has been cited more than 200
times, but there have been no published re-
sults using the same technique. However, sev-
cral scientists told Science that as many as
four papers on the technique are about to be
submitted. Indeed, a trial almost identical in
design to the one in Géttingen was launched 6
November by Genzyme Molecular Oncology.

Oncologist David Avigan of Beth Israel
Dcaconess Medical Center in Boston, who is
directing the trial, says the preclinical data are
strong enough to justify additional work. He
says the Nature Medicine paper “was a tanta-
lizing result, but one is always skeptical of a
small trial”

—ADAM BOSTANCI AND GRETCHEN VOGEL
Adam Bostanci is a science writer in Exeter, UK.

ScienceScépe

Cells on Ice French researchers will
have to wait a little longer to get imported
stem cells. France’s Council of State last
week suspended an earlier government
directive allowing researchers to import
human embryonic stem cells from other
countries (Science, S April, p. 27). Former
research minister Roger-Gérard
Schwartzenberg had approved the im-
ports pending the approval of a revised
bioethics law that would allow French sci-
entists to produce their own cell lines.

The decision follows the filing of a
lawsuit against embryo imports by the
Alliance for the Rights to Life, a group
supported by France’s Catholic Church.
The courts are expected to decide the
suit early next year, but the case will be
moot if Parliament approves the new
bioethics law. Although the bill was in-
troduced under the previous Socialist
government, it is reportedly supported
by key members of the current conser-
vative regime, including research minis-
ter Claudie Haigneré. Geneticist Axel
Kahn, director of the Cochin Institute in
Paris, says, "The prognosis is that the
law will pass.”

Rubinstein to Big Apple The belea-
guered New York Academy of Sciences
has a new boss. Former Science editor
Ellis Rubinstein became president of the
185-year-old institution this week, end-
ing a yearlong search. He replaces
Rodney Nichols, who resigned last year
amid disagreements over how to stem
the academy'’s financial woes (Science,

8 March, p. 1824).

Rubinstein, 56, has worked as a jour-
nalist and administrator in a variety of
settings, including at Newsweek and /EEE
Spectrum. He became Science’s news ed-
itor in 1989 and is credited with helping
bring the magazine into the Internet era.
He gradually moved away from journal-
ism, spearheading an array of ventures,
including Web sites focused on young
scientists (www.nextwave.org) and re-
search on aging (www.sageke.org). He
shed his title as Science’s editor earlier
this year.

Rubinstein says he wasn'’t seeking a
new job and that the academy “sought me
out.” He aims to reinvigorate the 22,000-
member organization by making it a more
active presence in New York City and
catering more to the needs of younger sci-
entists. Nobel laureate Torsten Wiesel,
who chairs the academy’s board, says Ru-
binstein's “experience in business develop-
ment and scientific publishing will serve
the academy’s needs at this crucial time.”

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 298 22 NOVEMBER 2002

1533



CREDIT: C. HARVEY

ESS backers are putting a brave face on
the disappointing news. Peter Tindemans,
chair of the ESS council, insists that the
council’s decision is actually a welcomc
sign. “There is broad support for neutrons,
and I am certain the final asscssment will be
positive,” he says. Others arc less sanguine.
ESS “is not dead in the water, but it certain-
ly missed a major opportunity,” says nuclear
physicist Claus-Konrad Gelbke of Michigan
State University in East Lansing.

The council’s recommendations leave
TESLA and other highly rated projects with
one last hurdle: the German government’s
final decision on funding, which is expected
in 2003. In contrast, Gelbke notes, ESS “is
scrambling to get its feet on the ground.”

—GRETCHEN VOGEL

BANGLADESH

Agricultural Pumping
Linked to Arsenic

In Bangladesh, groundwater has been both a
blessing and a curse. Irrigation wells have
helped end deadly famines. Yet millions of
other wells dug to provide safe drinking

NEWS OF THE WEEK

from the ground; this water is later replaced
by monsoonal rains and local surface water.
The heightened circulation “clearly brings in
and transports chemicals through the aquifer,”
Harvey explains. These compounds—say,
carbon from scwage—could change water
chemistry in a way that might trigger the re-
lease of arsenic from the sediments. To test
the idea, he and colleagues at the
Bangladesh University of Engineering and
Technology in Dhaka and other institutions
studied the groundwater chemistry in the
Munshigan) District, outside Dhaka in
southern Bangladesh, where many drinking-
water welis are seriously contaminated.

The researchers drilled 15 new wells and
then set out to alter groundwater chemistry
as they suspect pumping does. In one case
they injected water containing molasses,
which is rich in organic carbon; arsenic lev-
els increased substantially within days. Har-
vey suspects that the increase occurred be-
cause the organic carbon reduced and then
dissolved the iron oxides that bear arsenic.
In another experiment, injections of nitrate
caused arsenic levels in the aquifer to plum-
met 80%, also within days. Nitrate oxidizes

water are laced with arsenic from ancient
sediments, endangering human health.
Now one study suggests that pumping
for irrigation might be at least partly to
blame for the poisoned water, although
the finding is controversial.

On page 1602, a team led by hydrolo-
gist Charles Harvey of the Massachusetts
Institute of Technology concludes that
agricultural pumping might influence the
release of arsenic into drinking water.
That could signal the need for deeper
drinking-water wells. “This is really im-
portant” if true clsewhere in the country,
says physical chemist Stephan Hug of the
Swiss Federal Institute for Environmen-
tal Science and Technology (EAWAG) in
Diibendorf. But Hug and other experts
caution that the finding might not be
broadly applicable.

Arsenic levels in some drinking-water
wells are high enough to thicken and discolor
skin and raise the risk of various cancers. One
explanation for the presence of dissolved ar-
senic, suggested in the late 1990s, was that ir-
rigation pumping lowered the water table,
leading to oxidization of the arsenic-bearing
pyrite. Researchers at the British Geological
Survey and University College London
(UCL) later disproved this idea. UCL re-
searchers favor another geochemical mecha-
nism: Organic material from buried peat has
been reducing iron oxides and releasing ar-
senic into the water ever since the last ice age.

But Harvey suspected that irrigation
must play a role. During the dry secason, a
tremendous amount of water is pumped

Trigger. Irrigation pumping in Bangladesh can re-
lease arsenic into groundwater.

dissolved iron, Harvey explains, which then
precipitates along with arsenic. The team be-
lieves that irrigation pumping might lower or
raise arsenic levels by either mechanism, for
example, by pulling in oxygenated water from
sandy sediments or by drawing down organic
carbon-rich water from ponds and channels.
At the study site, the researchers believe
that this latter mechanism has spiked the
drinking water with arsenic. In the upper
part of the aquifer, inorganic carbon and
methane—byproducts of carbon-based re-
actions that liberate arsenic—are roughly
40 years old, about the same age as irriga-
tion pumping. “The message is clear,”
comments Michael Berg, an environmental
chemist at EAWAG. “If you pump a lot of

ScienceScépe

Moving On Up A new NASA budget plan
is good news for space station science and
bad news for a next-generation space shut-
tle. The preliminary 5-year plan, presented
to Congress last week, sets aside more
money for biological and physical research
on the orbiting laboratory. But it would also
curtail work on a reusable spacecraft to re-
place the aging shuttle in favor of a more
conventional smalt winged vehicle.

In the new scenario, NASA would fly
five rather than four shuttle missions a
year starting in 2006, allowing more re-
search aboard both the shuttle and the
station, and pump an additional $75 mil-
lion into science payloads through 2007.
Meanwhile, NASA would start work on
the orbital space plane, which would ride
aloft on an expendable launcher. The vehi-
cle, which could be ready by 2010, would
allow the station crew to accommodate
seven astronauts rather than the current
three, allowing more science to be done.

The plan won’t cost more than NASA's
current budget request, an important sell-
ing point for Congress. But some lawmak-
ers want more information on crew size,
the cost of research facilities, and shuttle
maintenance. The last-minute request
takes advantage of congressional inaction
on NASA's 2003 budget.

Updates: Sonar and Fisheries Environ-
mental groups challenging the deployment
of a new U.S. Navy sonar have agreed to
let the government conduct restricted
tests. Last month, a federal judge in Cali-
fornia blocked the Navy from testing the
submarine-detection system in a 36-
million-km? swath of the Pacific Ocean
west of Hawaii, ruling that environmental
regulators hadn't fully considered its im-
pact on whales and other marine mammals
(Science, 8 November, p. 1155). Under the
deal reached last week, the Navy can run
trials in a 2.5-million-km? slice of the con-
tested region until next summer, when the
judge expects to hear the full case.

In New England, conservationists, gov-
ernment officials, and the fishing industry
last week asked a federal judge to delay im-
posing strict new catch limits pending reso-
lution of the impact on population esti-
mates of a misrigged research trawler
(Science, 18 October, p. 515). Fishing
groups claim that mismarked cables invali-
dated the estimates used to set new quo-
tas, which are due to take effect next Au-
gust. Government researchers disagree.
Now, both sides want up to a year’s delay
to allow an independent review of the data.

Contributors: Michael Balter, David
Malakoff, Andrew Lawler

www.sciencemag.org SCIENCE VOL298 22 NOVEMBER 2002

1535



