g‘ 4 &é‘ 5'*33,&mifw@)sih?&m;';m%yw,&@gw?;@"g,f',)gQy.? ‘&(»%{:%% ¥ %% £

Ei T3 T L

FRANCE
Thrust and Parry Over Nuclear Risks

PARIS—Claims about the health risks posed
by nuclear-power installations are always con-
troversial, but nowhere more so than in
France, where some 75% of the nation’s elec-
tricity is generated from nuclear energy. So, it
was no surprise that publication of a study by
two French epidemiologists earlier this month
claiming to show a link between cases of
childhood leukemia and the nuclear-waste
reprocessing plant at La Hague on the
Normandy coast sparked fireworks in the
French press. Several French epidemiologists
sharply criticized the study’s methodology and
conclusions. Their attacks have now drawn
an unusual response from the British Medical
Journal (BMJ), in which the paper appeared.
The paper, published in the 11 January issue
of the BMJ, was written by Jean-Francois Viel
and Dominique Pobel at the University of the
Franche-Comté in Besangon, eastern France.
They carried out a case-control study of 27
cases of leukemia in young people aged 25 years
orlesswho lived within a 35-kilometer radius of
the plant. These cases were then matched with
controls of similar age and background to see
whether differences in risk factors emerged.
Viel and Pobel identified several factors
that appeared to be associated with a statisti-

SCIENTIFIC MISCONDUCT.

cally significant increase in the risk of leuke-
mia. For example, the children of mothers
who had frequented local beaches more than
once a month during their pregnancies had a
risk of leukemia 4.5 times that of the off-
spring of mothers who went less than once a
month. Similar risks were found for children
who had played on the beach or who had
eaten local seafood.

Among the most vocal critics was epide-
miologist Jacqueline Clavel of INSERM,
France’s main biomedical research agency. In
press interviews, Clavel questioned the valid-
ity of the control group, which was recruited
by general practitioners in the study area. This
method of recruitment is “highly question-
able,” Clavel told Science, because it is not
rigorous enough to ensure that cases and con-
trols are closely matched. Clavel also sug-
gested that the apparent association between
leukemia cases and use of local beaches might
simply reflect coincidental variation in how
close the children lived to the beach.

The recruitment of controls was also
questioned by epidemiologist Catherine Hill
of the Gustave Roussy Institute near Paris,
who suggested that Viel and Pobel should
have used birth certificates to find children

e TRTETHI M e s i wi R R RS MR ARRTRI Y

s

born at the same time as the leukemia cases.
Nevertheless, Hill says that overall the study
“followed fairly standard procedure,” al-
though she adds that she is not convinced
that the higher risk of leukemia can be attrib-
uted directly to the nuclear plant. The scien-
tific council of France’s Office of Protection
Against lonizing Radiation was less guarded:
Last week, it attacked the study as “not plau-
sible and not scientifically founded.”

All this was too much for the BMJ. In an
interview with the French newspaper Le
Monde, BMJ Editor Richard Smith defended
the integrity of the paper, which, according to
a BM]J spokesperson, had been anonymously
peer-reviewed by 6 specialists. Smith sug-
gested that the French press might be overly
influenced in the debate by France’s depen-
dence on nuclear energy. And in an unusual
step, the journal published last week a re-
sponse from Viel to some of Clavel’s public
criticisms. Viel presented calculations show-
ing that the geographic distribution of leuke-
mia victims could not explain away his results.

The public controversy is about to move
into a more scientific realm. In response to
the BMJ paper, the French government has
appointed a committee of seven experts to
conduct a further study into the possible risks
at La Hague. Among its members: Jean-
Francois Viel.

—Michael Balter

$1.6 Million Fraud Award Overturned

Universities are breathing a sigh of relief after
a federal appeals court last week threw out a
lower court’s award of $1.6 million in a case
brought by a former graduate student who had
claimed that the University of Alabama, Bir-
mingham (UAB), defrauded the government
by wrongly taking credit for her work in grant
applications. On 22 January, the appeals court
firmly rejected charges brought by the plaintiff,
nutritionist Pamela Berge, easing fears of a
wave of similar lawsuits against universities.

Berge’s legal tactics concerned UAB be-
cause she went beyond the government’s in-
ternal system for appealing scientific fraud
decisions and instead went directly to the
courts. When a federal jury in Baltimore gave
her an unprecedented victory 2 years ago,
university groups hit the alarm button. UAB
appealed, and other universities and aca-
demic lobby organizations filed amicus cu-
riae briefs arguing that the lower court’s rul-
ing threatened to undermine schools’ proce-
dures for dealing with scientific misconduct
and force them to pour scarce resources into
defending against lawsuits.

The suit stemmed from Berge’s work as a
Cornell University doctoral student on cy-
tomegalovirus (CMV), a cause of birth defects.

610

With approval from UAB pediatrician Sergio
Stagno and his colleagues, Berge spent 6
months in 1987 using UAB’s extensive CMV
database to prepare a thesis on links between
CMV and low birth weight. In 1990, Berge
claims, she was shocked when UAB graduate
student Karen Fowler presented a talk that
seemed to echo Berge’s own work, and she
accused Fowler of plagiarism. UAB conducted
two investigations but found no misconduct.

When the Department of Health and Hu-
man Services didn’t take up the case, Berge
filed a lawsuit in 1993 under the False Claims
Act—which allows “qui tam” lawsuits by
citizens who allege fraud in government con-
tracts—claiming that UAB and four of its
researchers made false claims in grant pro-
posals to the National Institutes of Health
(NIH), which funded the CMV work. In
1995, a federal court jury in Baltimore ruled
in Berge’s favor, and the court ordered UAB
to pay $1.65 million and the researchers,
$10,000, 30% of which went to Berge (Sci-
ence, 26 May 1995, p. 1125).

The 4th Circuit Court of Appeals, how-
ever, was not persuaded by Berge’s claims. It
found that the alleged false statements “were
not material to [NIH’s] funding decisions, and

SCIENCE e« VOL. 275 31 JANUARY 1997

... indeed, are not even false.” The court also
found that “once the surface is scratched,
there is nothing to Berge’s claim [of plagia-
rism by Fowler] except her complaint that
Fowler did not give Berge’s work the notice
she felt she deserved.” The judges found Berge
had overestimated the value of her contri-
butions: “The hubris of any graduate student
to think that such grants depend on the results
of her work is beyond belief. That is not the
way Big Science works.” One of Berge’s attor-
neys, Alexander T. Bok of Boston, says the
court “made a serious error” in ignoring evi-
dence in the case, and that Berge will appeal.
University groups believe the court’sscath-
ing language will discourage other qui tam
suits. “I'm hoping that this will stem the tide,”
says Washington, D.C., attorney Barbara
Mishkin, who represented UAB. The deci-
sion is narrower than some had hoped, how-
ever: The judges did not address whether the
False Claims Act should be used to resolve
scientific disputes. “It would have been nice to
have a broader decision,” says Washington,
D.C., attorney Robert Burgoyne, who filed an
amicus brief for the American Association of
Medical Colleges. But Mishkin says the deci-
sion sends the message that this type of dispute

among co-authors “is not a federal case.”
—Jocelyn Kaiser





