
Will the Real Journal 
Please Stand Up? 
F o r  scientists who worry about their reputa- financial troubles, and in 
tions. here's somethine new to lose s l e e ~  - 
over: How can you avoid being accused of 
double publishing when your paper is being 
published in two different journals through 
no fault of your own? Absurd? Not to scien- 
tists whose work has been accepted by Cellu- 
lar and Molecular Biology. 

In the wake of an uelv battle that has 
L . ,  

erupted between Pergamon Press Ltd. and 
the editor of one its journals, there are now 
two versions of Cellular and Molecular Biol- 
ogy. They share not merely a title but an 
ISSN number, volume and issue number, and 
most of their contents. Both parties insist 
that their journal is the legitimate one and 
the other is an impostor, and lawsuits are in 
the works. But as the allegations fly, the dis- 
pute has left dozens of scientists facing the 
prospect of inadvertent duplicate publication. 
Librarians, too, are caught up in the conflict: 
Hundreds of them are being asked to pay for 
two expensive journals instead of one. And 
indexing services such as the National Library 
of Medicine are scratching their heads over 
how to handle what they describe as an un- 
precedented muddle in scientific publishing. 

The story begins in the late 1970s when 
Raymond Wegmann, then and still the di- 
rector of the Institut D'Histochimie Medicale 
at the Universitv of Paris VI. met flambovant 
and controversial Pergamon chief Robert 
Maxwell. Wegmann had founded and edited 
a journal known as Annales d'Histochimie since 
1955, and Maxwell was interested in bring- 
ing the journal under the Pergamon wing. In 
1977, they struck a deal, in the form of a four- 
page letter from Maxwell to Wegmann, which 
Maxwell characteristically neglected to sign. 
In it, Maxwell suggested that the copyright of 
the journal, now renamed Cellular and Mo- 
lecular Biology, should be jointly held and 
that either party could offer at any time to buy 
the other's share. Maxwell soon lost interest in 
the journal, however, and never got around to 
drawing up a real contract, much less approach- 
ing any of the 13 Nobel laureates that 
Wegmann wanted on his editorial board. 

Nevertheless, Wegmann spent the next 
15 years publishing the journal through 
Pergamon. With help from his wife, he pro- 
duced each issue in his Paris apartment-in 
recent years using a desktop publishing sys- 
tem-and Pergamon printed and mailed 
them. Wegmann was paid only his expenses 
until 1986, when Maxwell finally started giv- 
ing him half of the profits. By then, however, 

Pergamon, which had missed several issues 
in 1992 because of the dispute, was 900 pages 
short for the year. He urged them to demand 
their money back and to send their renewals 
directlv to him in the future. Over the ~ a s t  9 

I called dozens of scientists 
, and librarians to bolster 

ILt his defense. And now he 
1991 he sold Pergamon to ~ays he is planning to sue 
the Dutch giant Elsevier ?ergamon and Siddiqui for 
Science Publishing Group. $10 million in the United 
When the new manage- States for defamation. 
ment took a look at CeUulm In a letter sent to sub- 
and Mole& Biology, they scribers earlier this month, 
didn't like what they saw. 'ergamon fired back, ac- 

"We had suspicions 6 cusing Wegmann of unau- 
that [Wegmann] was not rhorized use of the journal's 
following standard edito- SSN. The company an- 
rial standards, including ' nounced, however, that it 
peer review," explains Pe- " would now begin publish- 
ter Shepherd, publishing \: ing the journal with a new 
director of Pergamon, lit title, CeUulm and Molecular 
which remains a division Biology Research (incorpo- 
of Elsevier. Wegmann's hd rating CeUulm and Molecu- 
former associate editor, Double issue. Rival journals share h r  Biology). This was inter- 
M.A.Q. Siddiqui, the more than their looks. preted in the academic li- 
chairman of anatomy and brary community as a sign 
cell biology at the State University of New that Wegmann had won. But Pergamon'sShep- 
York, Brooklyn, Health Science Center, herd insists 'that the company is not backing 
makes a more explicit allegation: Most of the down. "We own that title," he says. Neverthe- 
articles in the journal, he says, "are solicited less, he explains, "pending the resolution of 
and not peer reviewed. [Wegmann] simply the issue we need to find a mechanism to dis- 
selects a handful of people and asks them to tance ourself from his product." 
submit manuscripts." The library community is watching this 

Wegmann denies the charges. He told struggle with a mixture of bemusement and 
Science that he sends all manuscripts to his frustration. To some librarians, Wegmann is 
36-person editorial board, which then sends a heroic underdog in taking on Pergamon, 
them to specialists for review. Every paper has which is one of several publishers that have 
at least two reviewers, he says. Nevertheless, angered libraries for its high journal prices. 
by last year Pergamon officials say they had Christian Boissonnas, a Cornell University 
become sufficiently concerned about the edi- librarian, has circulated Wegmann's story on 
torial quality of the journal to want it in new electronic mail networks, for example, and 
hands. So they decided to treat the 1977 Max- he describes Wegmann as a David to 
well letter-and its statement of 50-50 copy- Pergamon's Goliath. Donald Koepp, director 
right ownership-as a contract, signed or un- of libraries at Princeton University, also sup- 
signed. Pergamon offered Wegmann £75,000 ports Wegmann, as an example of "the scien- 
last year for full ownership of the title, in line tific community taking back the publishing 
with the buy-out option in Maxwell's letter. of their own work" from the commercial pub- 
When Wegmann refused to respond to the lishing houses. Nevertheless, says Boissonnas, 
offer, Pergamon exercised its option and in "this is very complicated business for a li- 
July of last year claimed 100% ownership, ef- brary. Which is the official journal? It would 
fectively firing Wegmann. The company ap- 
pointed Siddiqui as editor in Wegmann's place. 

But Wegmann, who says Maxwell's un- 
signed letter is not legally valid, was not about 
to relinquish the journal he founded. He de- 
cided to publish it himself. With a stockpile 
of most of the 150 papers he received last year, 
he continued producing the issues just as he 
had under Pergamon, but now he printed and 
mailed at his own expense. And he launched 
an all-out attack on Pergamon to regain un- 
challenged ownership of the journal. 

In December, Wegmann wrote to all the 
Maxwell was running into his now-infamous journal's subscribers, pointing out that 

be a-real hassle for us to take both." 
For the moment, most libraries are wait- 

ing to see how matters shake out between 
Pergamon and Wegmann. Several say they 
will take the opportunity to review their sub- 
scription, especially now that there are two 
publishers asking to be paid. And although 
the National Libraw of Medicine. which lists 
the journal in its Medline database, says it 
will index both journals for the time being, it 
intends to reconsider its policy when its lit- 
erature review committee next meets later 
this year. 

-Christopher Anderson 

SCIENCE VOL. 259 22 JANUARY 1993 




