Battle Over Error

We write to correct factual errors pub-
lished in the article “A bitter battle over
error (II)” by Barbara J. Culliton (News &
Comment, 1 July, p. 18).

1) Culliton indicates in her article that
when we completed our manuscript analyz-
ing the Cell paper (1), we decided against
contacting its authors and that we contacted
them only after authorities at the National
Institutes of Health told us to. In fact, senior
NIH officials sent us two memoranda telling
us not to communicate with the authors of
the Cell paper. We repeatedly asked that this
prohibition be lifted. When NIH eventually
granted permission, we promptly wrote the
authors and sent them our manuscript.

2) According to the article, David Balti-
more “did agree” to give us copies of two
reviews, namely, the Eisen and Wortis re-
ports. The article fails to mention that de-
spite our repeated requests, neither he nor
anyone else at Massachusetts Institute of
Technology or Tufts ever sent us copies of
these reports.

3) The article states that Baltimore de-
manded from us “an agreement to drop the
subject” if a committee of immunologists
concluded that the norms of scientific re-
search were not transgressed. Baltimore ac-
tually said that Stewart must stop both
public and private discussions of the issue.
The article indicates that we rejected Balti-
more’s proposal. In fact, we agreed to the
investigating committee, but not to the con-
dition that we be silent.

4) The article states: “Without access to
all of the original data, it is impossible to
fully evaluate Stewart and Feder’s analysis.”
In fact, our analysis can be fully evaluated by
examination of the data on which it is based.

5) The article asserts that Stewart favors
the correction of published errors that are
minor. In fact, Stewart’s stated view is that
the need to correct errors parallels their
importance and that it is generally appropri-
ate to ignore minor errors.

6) The article states that in 1986 Feder
was officially rated, after an appeal, as having
only “partially met” a certain requirement of
his job. It fails to mention that this was
overruled 2 months later on further appeal;
the performance rating was changed to
“fully successful.”

7) Culliton writes that a “graduate stu-
dent” challenged the data. At the time,
Margot O’Toole had been a postdoctoral
fellow for 7 years.

8) The article states that our phones

14 OCTOBER 1988

“ring constantly” with calls from those alleg-
ing scientific error or misconduct. In fact,
we were receiving perhaps two calls a week.

9) According to the article, we “would
settle for nothing less than access to the
data” for the Cell paper. This is misleading;
we simply asked the authors for access to
their data, and they rejected our request.

10) Culliton describes us incorrectly as
saying that we can no longer do science:
“They say it is because NIH has so cut back
their research resources that they can no
longer do science.” We did not make such a
statement, and indeed we carry out labora-
tory research on a limited scale with the
resources that have been assigned to us.

11) Culliton claims that we had agreed
with NIH authorities to restrict our studies
of professional practices. We did not agree
to this restriction: it was imposed on us
despite our objections.

12) The article erroneously states that a
member of the National Academy of Sci-
ences occupies a windowless basement labo-
ratory on the same floor as ours.

The article contains some other errors and
misleading statements that are not discussed
here.

WALTER W. STEWART
NED FEDER

Building 8, Room B2A-15,
National Institutes of Health,
Bethesda, MD 20892

REFERENCES
1. D. Weaver et al., Cell 45, 247 (1986).

Response: Stewart and Feder’s letter is
subtly and sometimes downright misleading
throughout. The following points are illus-
trative.

Item 1. Stewart and Feder wrote their
manuscript critical of the Cell paper and
submitted it to NIH officials for routine
clearance without having contacted the pa-
per’s authors. Stewart and Feder are correct
in noting that NIH officials then asked them
not to contact the authors until the NIH
fraud office could contemplate the issue.
Initial discussion took place on 28 October
1986. On 12 December NIH scientific di-
rector Edward Rall gave them permission to
contact the authors.

Items 3 and 9 can be considered together.
Stewart and Feder state that they agreed to
an investigating committee and that Science
was misleading in saying that they “would
settle for nothing less than access to the
data.” According to a chronology of events
written by Stewart and Feder themselves,
they rejected David Baltimore’s suggestion
that the NIH appoint a committee to look
into the dispute. “We suggested instead that
he himself appoint a committee and that we

[emphasis added] and the committee jointly
be given access to the original laboratory
findings.” Their letter to Baltimore was dat-
ed 18 March 1988, months after they began
asking for access to the data.

As part of his proposal that NIH appoint
a committee, Baltimore asked Stewart and
Feder to stop discussion of the issue if the
committee found the paper to be within
scientific norms. As Stewart and Feder con-
firm in their letter to Science, Baltimore
asked them to agree to drop the matter in
both public and private discussion. Balti-
more’s request was made in a 17 March
1987 letter to NIH scientific director Rall.

Science obtained a copy of this and more
than 100 other pages of pertinent memos
and correspondence through the Freedom
of Information Act.

Item 4. Stewart and Feder’s criticisms of
the Cell paper are based on 17 pages of
laboratory data. The authors assert that
those 17 pages do not represent all of the
data. It is not possible to resolve the ques-
tion of whether the paper misrepresents the
data on which it is based without reviewing
that data in toto.

Item 6. Stewart and Feder circulated a
copy of Feder’s 1986 performance review as
described in our article. Perhaps they refer
to a different review than the one they sent
out.

Item 8. Perhaps it would have been more
accurate to state that on those occasions
when this reporter has been in Stewart and
Feder’s lab, their phones were ringing con-
stantly and that they indicated it was a recur-
ring phenomenon. Indeed, Science has no
firsthand evidence to support their statement.

It is worth noting with respect to Stewart
and Feder’s statement that they get “perhaps
two calls a week” that they say they do not
keep any data to verify that statement. On
21 June, during an interview with Science
that was interrupted by frequent phone
calls, Stewart said that he and Feder receive
“100 allegations or problems a year that
appear to be meritorious or at least not
delusional,” and added “I wouldn’t want to
keep records or have that minute an ac-
counting.” In testimony before the House
of Representatives on 12 April, Stewart and
Feder said that “perhaps the majority” of
those 100 allegations are about past events.
(Hearing transcript, p. 92.)

Item 10. Stewart and Feder have not only
told Science that they can no longer do
research. They have told others.

As long ago as 29 August 1985, they
wrote to John Maddox, editor of Nature,
and said, “As you know for the past two
years we have done almost no laboratory
work. Dr. Roth [their supervisor] has ex-
pressed strong dissatisfaction with the pro-

LETTERS 167



gress we have been making in our laboratory
work. ... He has taken laboratory space
from us, has transferred our neurophysiolo-
gy equipment to another group. . ..” Later
in the letter to Maddox, which concerned
pending publication of a paper on fraud,
they repeated themselves. “For almost two
years we have worked almost exclusively on
this report and have done almost no labora-
tory work.” That, in fact, is why Roth
reduced their laboratory resources.

In memoranda to NIH director James B.
Wyngaarden, one dated 10 September 1985
and another 30 April 1986, they said, “As
you know, it is our intention to return to
our usual laboratory work as soon as we
can.” They have not yet done so.

Item 5. Stewart and Feder’s letter of cor-
rection to Science permits the reader to judge
the extent to which they believe that it is
“generally appropriate to ignore minor et-
rors.”—BARBARA ]. CULLITON

Revival of the Ethics Advisory Board

A window of opportunity has opened,
and biomedical and behavioral researchers
are well advised to take advantage of it. The
Department of Health and Human Services
(DHHS) announced in July plans to revive
its Ethics Advisory Board (EAB), a body
that ceased to exist in 1980. The EAB will
advise DHHS on the ethical acceptability of
the conduct and funding of certain propos-
als for research involving human subjects.
Comments on the EAB’s proposed charter
(1) must be received by 14 November 1988.
Among the issues now open for discussion is
the board’s membership. The draft charter
calls for at least one third, but not more than
half, of the 21 members to be scientists,
physicians, and other health professionals.
The balance of the members would be
drawn from law, ethics, and the general
public.

Research with human subjects falling un-
der the EAB’s purview may include that
with demented patients, children, prisoners,
AIDS patients, fetuses, and human sperm
and eggs. In the case of human sperm and
eggs, the prolonged absence of an EAB has
stifled research in human in vitro fertiliza-
tion (IVF). Such a board is required by
federal regulation to advise DHHS as to the
ethical acceptability of such research before
grants can be funded. Investigators have not
been submitting proposals involving human
IVF because of a widespread awareness of
the de facto ban on such research. The
chilling effect of this moratorium on IVF
research is such that the National Institutes
of Health estimate they might receive more

168

than 100 grant applications related to hu-
man IVF if the EAB existed.
Revival of the EAB should not be taken as
a green light for the funding of biomedical
and behavioral research that raises ethically
sensitive issues. Rather, it represents instal-
lation by the DHHS of a functioning traffic
signal on a road that has long stood unused.
Researchers, through their timely comments
on the draft charter of the EAB, can help to
calibrate that traffice signal. In addition, it is
incumbent on biomedical and behavioral
rescarchers to begin submitting research
proposals that may have previously been
withheld. In the Reagan Administration’s
waning days, the DHHS has laid out a plan
to consider funding some of the most ethi-
cally—and politically—sensitive areas of re-
search in all of science and medicine. Bio-
medical and behavioral researchers are chal-
lenged to respond.
Gary B. ELL1s
Biological Applications Program,
Office of Technology Assessment,
U.S. Congress,
Washington, DC 20510-8025

REFERENCES
1. Fed. Reg. 53, 35232 (12 September 1988).

Research at USAMRIID

I am writing to object to the use of terms
such as “biowarfare research,” in particular,
in William Booth’s article “Post Office nixes
germs by mail” (News & Comment, 1 July,
p- 15). This appears to be part of a continu-
ing trend that misrepresents the nature of
biological research by the Department of
Defense and the U.S. Army.

Since the early 1970s, the Army has con-
ducted research at the U.S. Army Medical
Research Institute of Infectious Diseases
(USAMRIID) that is “research for defensive
purposes only, such as to improve tech-
niques of immunization and medical thera-
py” (1). Hence, these programs are accurate-
ly referred to as “biological defense research
programs.”

Although the difference between the
phrases may seem trivial, it dramatically
affects the way a reader perceives the pur-
pose of the programs. Phrases such as “im-
plements of biological warfare” conjure up
images of biological weapons development.
This is simply not what goes on at USAM-
RIID. A major portion of our work deals
with development of vaccines that are not
only of significance to the military, but also
have relevance and application in the civilian
sector. It is the policy of USAMRIID that
research is unclassified and is routinely pre-

sented and published in peer-reviewed, sci-
entific journals. In addition, we have an
open policy of collaboration with scientists
in academia and industry around the world.
An example of this collaborative effort was
noted in John Walsh’s article about the Rift
Valley Fever outbreak in Senegal (News &
Comment, 10 June, p. 1397).

I comment particularly because of the use
of the word “biowarriors” in the article of 1
July. T am a cell biologist doing postdoctoral
research, not a “biowarrior.” This term is
inappropriate and derogatory. It implies
that anyone (regardless of whether they are
associated with a government or civilian
institute) studying highly infectious orga-
nisms has only warfare in mind. As with any
biological system, there are a number of
reasons scientists study these infectious or-
ganisms. We should not close our minds to
the wealth of information contained in these
systems because of such a misunderstanding.

JEANNE M. NovAk

Staff Scientist, Captain,

Airborne Disease Division,

U.S. Army Medical Research Institute of
Infectious Diseases,

Fort Detrick, MD 21701-5011

REFERENCES

1. National Security Decision 35 (National Archives Re-
cord Group 273, Washington, DC, 25 November
1969).

“La Nifia” or “El Viejo™?

Richard A. Kerr’s use of the term “La
Nifa” (Research News, 26 Aug., p. 1037)
for the anti—El Nifio phenomenon is unfor-
tunate. The term “La Nifa,” coined by
George Philander of Princeton University is
sexist because it implies that girls are the
opposite of boys, when they are really two
versions of the same thing. It also implies
that girls are cold while boys are warm
(perhaps they are at Princeton). More im-
portant, as far as we know, Christ did not
have a sister. In my review of El Nifio North
(1), T used the term “El Viejo” (the old man)
for the cold water phenomenon because of
its association with Old Man Winter.

Then again perhaps they should be called
Tweedledum and Tweedledee.

Joun L. BUTLER

Southwest Fisheries Center,
National Marine Fisheries Service,
Post Office Box 271,

La Jolla, CA 92038, and

Scripps Institution of Oceanography,
La Jolla, CA 92037

REFERENCES
1. J. L. Buter, Trans. Am. Fish. Soc. 115, 784 (1986).

SCIENCE, VOL. 242






