
Battle Over Error 

We write to correct factual errors pub- 
lished in the article "A bitter battle over 
error (11)" by Barbara J. Culliton (News & 
Comment, 1 July, p. 18). 

1) Culliton indicates in her article that 
when we completed our manuscript analyz- 
ing the Cell paper (I), we decided against 
contacting its authors and that we contacted 
them only after authorities at the National 
Institutes of Health told us to. In fact, senior 
NIH officials sent us two memoranda telling; " 
us not to communicate with the authors of 
the Cell paper. We repeatedly asked that this 
prohibition be lifted. When NIH eventuallv 
granted permission, we promptly wrote the 
authors and sent them our manuscript. 

2) According to the article, David Balti- 
more "did agree" to give us copies of two 
reviews, namely, the Eisen and Wortis re- 
ports. The article fails to mention that de- 
spite our repeated requests, neither he nor 
anyone else at Massachusetts Institute of 
Technology or Tufts ever sent us copies of 
these reports. 

3) The article states that Baltimore de- 
manded from us "an agreement to drop the 
subject" if a committee of immunologists 
concluded that the norms of scientific re- 
search were not transgressed. Baltimore ac- 
tuallv said that stewart must stop both 
public and private discussions of the issue. 
The article indicates that we rejected Balti- 
more's proposal. In fact, we agreed to the 
investigating committee, but not to the con- 
dition that we be silent. 
4) The article states: 'Without access to 

all Af the original data, it is impossible to 
fully evaluate Stewart and Feder's analysis." 
In fact, our analysis can be fully evaluated by 
examination of the data on which it is based. 

5) The article asserts that Stewart favors 
the correction of published errors that are 
minor. In fact, stewart's stated view is that 
the need to correct errors parallels their 
importance and that it is generally appropri- 
ate to ignore minor errors. 

6) The article states that in 1986 Feder 
was officially rated, after an appeal, as having 
only "partially met" a certain requirement of 
his job. It fails to mention that this was 
overruled 2 months later on hrther appeal; 
the performance rating was changed to 
"fully successful." 

7) Culliton writes that a "graduate stu- 
den? challenged the data. At the time, 
Margot OToole had been a postdoctoral 
fellow for 7 years. 

8) The akcle states that our phones 

"ring constantly" with calls from those alleg- 
ing scientific error or misconduct. In fact, 
we were receiving perhaps two calls a week. 

9) According to the article, we 'kould 
settle for nothing less than access to the 
data" for the Cell paper. This is misleading; 
we simply asked the authors for access to 
their data, and they rejected our request. 

10) Culliton describes us incorrectly as 
saying that we can no longer do science: 
"They say it is because NIH has so cut back 
their research resources that they can no 
longer do science." We did not make such a 
statement, and indeed we carry out labora- 
tory research on a limited scale with the 
resources that have been assigned to us. 

11) Culliton claims that we had agreed 
with NIH authorities to restrict our studies 
of professional practices. We did not agree 
to this restriction: it was imposed on us 
despite our objections. 

12) The article erroneously states that a 
member of the National ~cademv of Sci- 
ences occupies a windowless basement labo- 
ratory on the same floor as ours. 

The article contains some other errors and 
misleading statements that are not discussed 
here. 

WALTER W. STEWART 
NED FEDER 

Building 8, Room B2A-15, 
National Institutes of Health, 

Bethesda, MD 20892 

REFERENCES 

1. D. Weaver et al. ,  Cell 45, 247 (1986). 

Response: Stewart and Feder's letter is 
subtly and sometimes downright misleading 
throughout. The following points are illus- 
trative. 

Item 1. Stewart and Feder wrote their 
manuscript critical of the Cell paper and 
submitted it to NIH officials for routine 
clearance without having contacted the pa- 
per's authors. Stewart and Feder are correct 
in noting that NIH officials then asked them 
not to contact the authors until the NIH 
fraud office could contemplate the issue. 
Initial discussion took place on 28 October 
1986. On 12 December NIH scientific di- 
rector Edward Rall gave them permission to 
contact the authors. 

Items 3 and 9 can be considered together. 
Stewart and Feder state that they agreed to 
an investigating committee and that Science 
was misleading in saying that they "would 
settle for nothing less than access to the 
data." ~ c c o r d i n ~ t o  a chronology of events 
written by Stewart and Feder themselves, 
they rejected David Baltimore's suggestion 
that the NIH appoint a committee-to look 
into the dispute. 'We suggested instead that 
he himself appoint a committee and that we 

[emphasis added] and the committee jointly 
be given access to the original laboratory 
findings." Their letter to Baltimore was dat- 
ed 18 March 1988, months after they began 
asking for access to the data. 

As part of his proposal that NIH appoint 
a committee, Baltimore asked Stewart and 
Feder to stop discussion of the issue if the 
committee found the paper to be within 
scientific norms. As stew& and Feder con- 
firm in their letter to Science, Baltimore 
asked them to agree to drop the matter in 
both public and private dkcussion. Balti- 
more's request was made in a 17 March 
1987 letter to NIH scientific director Rall. 

Science obtained a copy of this and more 
than 100 other pages of pertinent memos 
and correspondence through the Freedom 
of Information Act. 

Item 4. Stewart and Feder's criticisms of 
the Cell paper are based on 17 pages of 
laboratory data. The authors assert that 
those 17-pages do not represent all of the 
data. It is not possible to resolve the ques- 
tion of whether the paper misrepresents the 
data on which it is based without reviewing 
that data in toto. 

Item 6. Stewart and Feder circulated a 
copy of Feder's 1986 performance review as 
described in our article. Perhaps they refer 
to a different review than the one they sent 
out. 

Item 8. Perhaps it would have been more 
accurate to state that on those occasions 
when this reporter has been in Stewart and 
Feder's lab, ;heir phones were ringing con- 
stantly and that they indicated it was a recur- 
ring phenomenon. Indeed, Science has no 
firsthand evidence to support their statement. 

It is worth noting with respect to Stewart 
and Feder's statement that they get "perhaps 
two calls a week" that they say they do not 
keep any data to verify that statement. On 
21 June, during an interview with Science 
that was interrupted by frequent phone 
calls, Stewart said that he and Feder receive 
"100 allegations or problems a year that 
appear to be meritorious or at least not 
delusional," and added "I wouldn't want to 
keep records or have that minute an ac- 
counting." In testimony before the House 
of Representatives on 12 April, Stewart and 
Feder said that "perhaps the majority" of 
those 100 allegations are about past events. 
(Hearing transcript, p. 92.) 

Item 10. Stewart and Feder have not only 
told Science that they can no longer do 
research. They have told others. 

As long ago as 29 August 1985, they 
wrote to John Maddox, editor of Nature, 
and said, "As you know for the past two 
years we have done almost no laboratory 
work. Dr. Roth [their supervisor] has ex- 
pressed strong dissatisfaction with the pro- 

14 OCTOBER 1988 




