space. Such a ban would raise a number of
legal problems, according to arms control
experts.

John Rhinelander, the legal adviser to the
U.S. delegation that negotiated the ABM
treaty and a leading critic of Reagan Admin-
istration policies in this area, argues that the
Soviet proposal would set “an unverifiable
standard.” It would exacerbate the problem
of what would be permissible, because test-
ing and development of some technologies,
such as sensors for early warning satellites,
could also be used in ballistic missile defense
systems. Similarly, Ashton Carter, a physi-
cist at Harvard University who wrote a
critical study of SDI for the Office of Tech-
nology Assessment, says “It is totally unclear
what limiting to the laboratory really means.
I dor’t think there is any serious way to add
restrictions beyond the ABM treaty, because
the treaty already bans everything that can

be verifiably banned.”

Many observers are also left wondering
whether Gorbachev’s proposal would limit
all SDI research—including work on land-
based systems, which is currently permitted.
In a televised address 2 days after the sum-
mit, Gorbachev repeatedly referred to re-
stricting SDI to the laboratory, but the
actual proposal he says he gave Reagan in
Reykjavik is not all-encompassing. It states:.
“Testing of all space elements of anti-ballis-
tic defense in space [is] prohibited except
research and testing in laboratories.”

In fact, a detailed discussion of what
Gorbachev had in mind when he proposed
limiting SDI research to the laboratory did
not take place at Reykjavik, John Poin-
dexter, Reagan’s national security adviser,
acknowledged at a press briefing. There was
also no discussion of the Administration’s
interpretation of the treaty. According to

assistant secretary of defense Richard Perle,
“there has been enough discussion of this so
that I think it’s clear that the Soviets under-
stand that they have to go beyond the ABM
treaty if they’re going to drive a stake
through the heart of the SDI program.”

However, there were indications a week
after the summit that the Soviets may seek to
clarify their proposal. White House spokes-
man Larry Speakes said on 20 October, “We
have had at least some representation from
the Soviet Union that they would like to
discuss their interpretation of, and our un-
derstanding of their paper that they present-
ed at Reykjavik, which talked about labora-
tory testing. We would be anxious to discuss
it with them at Geneva and attempt to
clarify [it].”

Whether a clarification of the proposal
will provide any basis for a compromise
remains to be seen. m COLIN NORMAN

San Diego’s Toug

h

Stand on Research Fraud

When a faculty member was canght faking data, UCSD
asked all of lis coauthors to defend their work. The vesult: 68

medical papers may be invalid

CC LL of us thought very highly of
this young man,” said radiolo-

gist Elliott Lasser, speaking of a
junior scientist named Robert Slutsky who
wreaked havoc at the medical school of the
University of California at San Diego
(UCSD) by publishing false data.

Lasser, a senior member of the radiology
department, accidentally came upon the
Slutsky bombshell in 1985. Following rules
established in the wake of fraud cases else-
where, UCSD created an ad hoc investiga-
tive committee in the dean’s office, beyond
the jurisdiction of the affected department.
The group quickly determined that Slutsky
had fabricated data in three papers, listed
coauthors without their permission, and fal-
sified some of his qualifications on a curricu-
lum vitae.

A second committee, chaired by thoracic
surgeon Richard Peters, was appointed to
sort through all of Slutsky’s publications and
to winnow the bad from the good data. On
9 October, after more than a year of painful
work, the committee released the bitter resi-
due: 10 additional papers originating in
UCSD labs were deemed “fraudulent” be-

534

cause they had relied heavily on suspect
work done by Slutsky, and 55 others were of
“questionable validity.”

In an unusually strong report, the com-
mittee noted that it was “unable to persuade
Dr. Slutsky through his attorney to ac-
knowledge the fraud.” But when the com-
mittee asked journals to retract two papers,
“Dr. Slutsky, through his attorney, subse-
quently withdrew 15 published papers, ap-
parently in response to the UCSD retraction
letter, but without acknowledging fraud.”
The group leaves no question about its own
view, however, that Slutsky was engaged in
“extensive research fraud.”

The Peters committee noted that toward
the end of his time at UCSD, Slutsky was
producing papers at the rate of about one
every 10 days. More than anything else,
Peters said in a telephone interview, he was
shocked by this rate of production, which he
said was faster “than most of us could write
even if we made it up out of whole cloth.”
The pace was extraordinary, and “it should
have been noted.”

Were faculty members perhaps acquiesc-
ing in what they knew to be a slapdash

approach because it made the lab so produc-
tive? Peters said that for some it was “more
than acquiescing.” The report notes that
some senior faculty members “expected that
their names be used even though they had
provided only facilities for a project, with-
out substantive contribution to, or knowl-
edge of, the validity of the work.” This
practice, the report said, made “a mockery of
authorship of scientific manuscripts, and in
this case may have contributed to the perpe-
tration of research fraud.”

The Slutsky case appears to be as signifi-
cant as an earlier and oddly parallel one—the
“Darsee affair”—in which a young and am-
bitious researcher named John Darsee was
accused of fabricating data at Emory and
Harvard universities. Both cases involve car-
diological experiments on dogs, both in-
volve “touching up the numbers” to im-
prove statistical results, and both raise ques-
tions about the responsibility of senior facul-
ty members who were supposedly in charge
and whose names appeared on questionable
papers.

Lasser uncovered the fraud at UCSD in
the process of reviewing Slutsky’s massive
ocuvre when the young scientist was up for
a promotion in 1985. As a widely respected
former chairman of radiology, Lasser had
been asked to write a letter of support. But
in reading two of Slutsky’s papers side by
side, he suspected that the same “control”
animals had been used in both without
mention of the fact in either. Identical data
points appeared in both articles, but the
value of the standard deviation in one was
given as the standard error in the other.
Furthermore, the actual number of animals

SCIENCE, VOL. 234



cited in each case was different. This sug-
gested at best a sloppy approach to the facts.

Almost immediately after being asked
about the statistical discrepancies, Slutsky
resigned and left San Diego. A call to his
attorney in New York last week prompted
no comment.

“We are leaving it up to the journals to
decide what to do next,” says Paul Fried-
man, associate dean for academic affairs,
speaking of the 68 papers now judged to be
questionable. UCSD’s approach differed
markedly from Harvard’s investigation of
Darsee, Friedman said. It put all coauthors
on notice that they would have to defend
their papers. This was a difficult decision,
and many objected. But the dean stuck by
this policy, even though he says, “There was
no obvious place to end the investigation.”
If coauthors were unable to document find-
ings, or if there were gaps in the trail of data
which could not be explained, the papers
were classified “questionable.” In contrast,
Friedman said, Harvard put its institutional
weight on the side of the authors.

UCSD’s approach took a devastating toll
among Slutsky’s co-researchers, particularly
among the younger fellows who passed
through the lab and whose names were
included on his papers. An unofficial count
reveals that 13 young researchers were stung
by coauthorship of “fraudulent” and 25 by
“questionable” papers.

According to Peters and Friedman, the
university uncovered in its retrospective re-
view that there were early hints of trouble.
The fellows suspected that something was
amiss but did not speak up uninvited. When
questioned, “They were only too happy to
say what they knew,” according to Fried-
man. “One of the fellows was a medical
student waiting for an internship, and she
didn’t know what to do when this faculty
member said, Tve put your name on a
couple of papers as a favor.” > Those little
favors have turned to black marks.

Friedman said that the cardio-radiology
lab was a productive center of false research,
but that Slutsky alone knew the extent of the
falsity. Fellows did experiments under the
supervision of Slutsky or the lab chief. They
then wrote up the results, “and Slutsky
would use those data as the inspiration for a
fictitious paper.” The paper would include
the names of fellows because “they had in
fact created the original paper, but things
about the subsequent paper were altered.”
Even though the fellows were unaware of
experiments that would justify changes, they
still lacked the confidence to challenge
Slutsky. Often, it seems, the changes were
designed to make results statistically signifi-
cant, to squeeze several publications out of
the same batch of data, or to satisfy criti-

31 OCTOBER 1986

cisms by journal editors who were reluctant
to publish the work in its original form.

What about Slutsky’s elders? Seven senior
faculty members now suffer from his gener-
osity: all are coauthors of questionable, and
three of fraudulent, papers. None was stung
more severely than the head of the lab, the
chief of cardiological radiology, Charles
Higgins. (He is now a radiologist at the
University of California at San Francisco.)
His name appears on three fraudulent and
21 questionable papers.

Peters said it is understandable that some-
one seeking tenure might churn out a lot of
papers. “It’s this damned business of count-
ing numbers of papers for promotion, rather
than quality.” But for the person on the top,
Peters said, “It really is ego: I have 150
papers in my bibliography, somebody else
has so many.” It all comes down to “a false
sense of values,” and “I don’t think any of us
are completely innocent of it.”

“When someone is
changing numbers, it is
very hard to know about
it,” Higgins said.

Two NIH scientists who studied the Dar-
see affair—Walter Stewart and Ned Feder—
use the term “honorific authorship” to de-
scribe the custom of including lab directors’
names on all papers produced in a given lab.
This approach, according to Stewart and
Feder, tends to corrode responsibility and
weaken the integrity of science. Their report
on the Darsee affair and its implications is
soon to appear in Nature.

At UCSD, the Peters report notes, “high
research productivity is encouraged and re-
inforced” in academic circles. In Slutsky’s
case, his “role models in cardiology and
radiology published a great deal.” Higgins,
the chief of the lab in which Slutsky last
worked, according to one faculty member,
has a “mammoth bibliography.” It was
launched with an impressive burst of publi-
cation during his early years as a research
fellow. Asked if he had maintained an “hon-
orific authorship™ policy at UCSD, Higgins
responded that he had not. He said that his
entire bibliography included “less than 300”
publications, and that he had produced only
32 papers during his 3-year fellowship.

Higgins added that many of the Slutsky
papers were written when he, the lab chief,
was on sabbatical and could not be as atten-
tive as he would have liked. At other times,

Slutsky presented his findings at a weekly
data conference, and the results always
seemed correct. “When someone is chang-
ing numbers, it is very hard to know about
it,” Higgins said. He stressed that Slutsky
was not his trainee but in some sense a peer,
in that he transfered into the radiology
department from cardiology and nuclear
medicine with a faculty appointment. Hig-
gins’ main point was that Slutsky was a “very
intelligent” person with good ideas, the kind
one trusts. “There was a tendency to want
him to do well.” Many colleagues agreed on
this point, describing Slutsky as both hard-
working and creative.

Members of the committee said they
wrote but then dropped a recommendation

for much closer supervision of young re-

searchers. This step, the chairman said,
would have stifled creativity because of “one
bad apple.” Among the recommendations
the committee did adopt were the follow-
ing: (i) that peer review should focus on the
quality, not the quantity of a researcher’s
work, (ii) that each department should de-
velop a means to identify “the type and
degree of participation of every faculty au-
thor in each published work,” (iii) that
coauthorship should “reflect scientific in-
volvement and imply responsibility for the
work reported,” including a responsibility to
defend coauthored papers if called upon,
and (iv) that the medical school should
develop clearer guidelines for supervising
trainees and “realistic” standards of produc-
tivity.

UCSD was not the only institution taken
in. The National Institutes of Health was
stung as well. It awarded a grant to Slutsky
as principal investigator in 1985 just as the
fraud was uncovered. Numerous journals
have been embarrassed. Donald Stewart,
managing editor of Radiolggy, said that his
journal published a note in January retract-
ing four Slutsky articles. But now the jour-
nal’s staff confronts a terrible “soup,” for it
must decide what should be done about all
the other articles that are neither clearly
fraudulent nor clearly valid. Stewart won-
dered whether any body of research would
stand up to a retrospective demand for
justification of the kind being raised at
UCSD.

“The system fell down at all levels,” said
one faculty member. It began working again
when Lasser made his study of statistical
foibles in Slutsky’s work and challenged
Slutsky to account for them. The pity is that
others did not ask these questions sooner. It
was a failure of the senior faculty, Peters
said, “that we weren’t able to find out before
this happened and do something to prevent
it. That’s the real tragedy.” m

ELIOT MARSHALL

NEWS & COMMENT 535





