Paris. A nuclear scientist who claims that plutonium
produced in Britain’s civilian nuclear reactors has in the
past been used to produce warheads for American nuclear
weapons has been sacked from his research post with the
Central Electricity Generating Board (CEGB), Britain’s
largest electrical utility.

The CEGB claims that the physicist, Ross Hesketh, 54,
was dismissed for refusing to obey ‘‘proper management
instructions’’ to accept a new position resulting from the
reorganization of his laboratory. Hesketh says the reas-
signment would have stripped him of much of his current
responsibilities and the new position was more suited to a
‘“first-year research student.”

However, Hesketh claims that the real reason he lost his
job was the embarrassment that he had recently caused
Britain’s nuclear industry—including the CEGB—by his
consistent questioning of official statements that there has
never been any formal connection between nuclear energy
produced for civilian use and nuclear weapons.

Last year, for example, Hesketh coauthored a letter to
the Guardian newspaper with Martin Ryle, professor of
astronomy at Cambridge University, claiming that detailed
analysis of U.S. needs and the production of plutonium in
the United Kingdom suggested that civil weapons grade
plutonium had been exported to the United States, and that
it had been used in the manufacture of nuclear weapons.

The letter led to a close questioning of official policy in
the House of Commons, during which the British govern-
ment firmly rejected the accusations. However, the contro-
versy has come at a particularly sensitive time, since an
extensive public inquiry is currently being held into the
CEGB’s plans to build a U.S.-style light water reactor at
Sizewell in Suffolk, the first of a new generation of such
reactors being planned by the British government. Critics
have focused on the proliferation dangers caused by the
plutonium that the reactors will produce.

Hesketh’s challenge is based largely on a close reading of
a Mutual Defense Agreement, signed by the United States
and the United Kingdom in 1958 with an amendment added
in 1959. Under this deal, the two countries agreed to a
barter deal in which plutonium from Britain’s ‘‘magnox’’
reactors would be exported to the United States, and in
return, the United States would supply Britain with en-
riched uranium (the most likely purpose of which seems to
have been to fuel Britain’s nuclear submarines).

The key clause in the treaty, claims Hesketh, is one that
states that ‘‘except as may be otherwise agreed for civil
uses . . . the materials or equipment transferred . . . shall
be used by the recipient party exclusively for the prepara-
tion or implementation of defense plans.”

The British government argues that, despite the language
of the treaty, it has been assured by the United States that
the plutonium subsequently transferred was, in fact, used
for various civilian purposes ranging from fueling the fast
flux test facility at Hanford to the production of californium
for medical purposes.

Hesketh challenges this statement at two levels. First, he
argues that, in the apparent absence of any formal notifica-
tion to the contrary, the United States is required by the
agreement to use the plutonium received from the United

Firing Spotlights Plutonium Exports

Kingdom for military purposes. He points out, for exam-
ple, that a report prepared by the Joint Committee on
Atomic Energy soon after the agreement was signed argues
that the exchange will provide the United States with
“needed plutonium for its small weapons program.’’

Second, Hesketh challenges the accuracy of the U.S.
statement about the way the plutonium has been used. He
calculates that between 1964 and 1971—when the exchange
of plutonium from civilian reactors was stopped, even
though the agreement itself has remained in force—be-
tween three and four tonnes of plutonium were probably
exported to the United States. Separate calculations con-
ducted by members of a group known as Scientists Against
Nuclear Arms suggests the figure could be even higher.

He suggests that this is considerably more than could
have been put to the declared uses. In addition, Hesketh
notes that, contrary to the assurance given to the British
government, the U.S. Department of Energy has said in
separate statements to congressional committees that all
the plutonium used in the fast flux test reactor has come
from the N reactor at Hanford.

Hesketh admits that his challenge to the government is
based largely on circumstantial evidence. Nevertheless, his
arguments have been widely used by critics of Britain’s
plans to expand its nuclear power program.

A pamphlet on the proposed Sizewell reactor published
by the Campaign for Nuclear Disarmament (CND), for
example, states straightforwardly that government spokes-
men who argue that there is no connection between this
program and nuclear weapons are ‘‘not telling the truth.”
Indeed, the pamphlet suggests that, even if the plutonium
has not been used in weapons, the fact that it was bartered
for enriched uranium—which the British government ac-
knowledges to have used for military purposes—is itself in
violation of this statement.

Official reaction to the CND charges has been strong.
“No plutonium produced in CEGB reactors has been
applied to weapons use either in the United Kingdom or
elsewhere, and it is the policy of the government and of the
CEGB that this situation should continue,”’ John Baker,
the chief witness for the utility, said during the opening
week of the Sizewell inquiry.

Critics remain unconvinced. ‘‘If they have nothing to

- hide about the American deal, why do they not produce the

evidence of the civilian uses of the plutonium directly,
rather than hiding behind secondhand assurances from the
U.S. Department of Energy, particularly since the whole
spirit of the 1958 agreement was that Britain’s plutonium
was going to be put to military uses,”’ said Robert Ed-
wards, the author of the CND pamphlet and the organiza-
tion’s chief witness at the Sizewell inquiry.

Hesketh remains similarly unconvinced that his public
criticism of the CEGB’s statement is unrelated to his
dismissal by the utility, which he joined in 1959. He headed
a research group looking into the structural properties of
material under irradiation. Hesketh had earlier been
warned that he should stop talking to the press about his
concerns. Last week, however, the CEGB rejected an
appeal against his dismissal, and he is now planning to take
his case to an industrial tribunal.—DAviD DiICKSON

15 JULY 1983

245






