
Study of Big Science Groups Hits Raw Nerve 
Some members of Britain's scientific establishment are upset by a study 

comparing the quality of research at major scientific facilities 

Paris. An attempt by two British re- 
searchers to determine the relative quali- 
ty and productivity of research groups at  
major scientific facilities has stirred up a 
bitter debate in Britain. One leading Brit- 
ish scientist even threatened to take legal 
action to block publication of some of 
the researchers' conclusions. In particu- 
lar, much of Britain's scientific establish- 
ment is upset by the researchers' harsh 
criticism of the way decisions on "big 
science" projects have been made in the 
past. 

The two researchers, Benjamin R. 
Martin and John Irvine of the University 
of Sussex's Science Policy Research 
Unit (SPRU), have developed a method 
they describe as  "converging partial in- 
dicators" to measure the relative pro- 
ductivity of matched research teams at  
major facilities. The results of their study 
are published in the current issue of 
Minerva. 

Their conclusions on scientific output 
contain few surprises. In radio astrono- 
my, for example, they show that in the 
1970's Britain's large-scale interferome- 
ter at Cambridge was producing more 
scientific papers of greater individual im- 
pact than the radio telescope at Jodrell 
Bank near Manchester. In high-energy 
physics, Stanford's 20-GeV linear accel- 
erator (SLAC) comes out top of the 
league in the same period, according to 
various different measures, with Britain's 
4.5 GeV electron accelerator (NINA) at 
the Science Research Council's Dares- 
bury Laboratory well down the list. 

More controversial are the implica- 
tions they draw for the organization and 
control of British science. They suggest 
that where mistakes have been made, 
these have been the result of an exces- 
sive concentration of power and of the 
influence of particular groups in the sci- 
entific community. 

The Minerva paper concentrates on 
Britain's experience in high-energy 
physics. Together with two other stud- 
ies-one looking at optical astronomy 
and the other at radio astronomy-it was 
produced as  the result of a research 
project sponsored by Britain's Social 
Science Research Council into the fund- 
ing of major facilities. One goal of the 
work has been to improve the quality of 
scientific decision-making in a period of 
budgetary austerity. 

Martin and Irvine start from the prem- 
ise that many of the criteria convention- 
ally used to measure scientific productiv- 
ity, such as the total output of scientific 
papers and other forms of citation analy- 
sis, contain potential flaws that limit 
their usefulness. However, they suggest 
that, if several such criteria are used, and 
if the conclusions all point in the same 
direction, then they can be taken with 
much greater confidence as a valid as- 
sessment of the relative performance of 
different research groups. Hence the 
name "converging partial indicators. " 

Three measures of scientific quality 
have been used. The first is an assess- 
ment of the significance of the total num- 
ber of papers produced by different sci- 

"The scientific community 
seems to feel threatened 

by external review of 
this type," says Irvine. 

entific teams working at  a particular fa- 
cility. The second tries to quantify the 
scientific impact of the work carried out 
at the facility by looking at  the frequency 
with which the papers produced there 
are cited by other scientists in the field. 
Thirdly, the two researchers carried out 
interviews with scientists at each of the 
facilities they studied, as  well as other 
major scientific centers, eliciting from 
each a subjective assessment of the work 
at  their own facility and at  rival sites. 

In each of the fields looked at,  claim 
Martin and Irvine, the results reached by 
these three separate-though, they ad- 
mit, not entirely independent-types of 
measurement point toward the same 
conclusions in terms of relative scientific 
productivity. 

The current Minerva paper, for exam- 
ple, shows that, up to  the time it was 
closed in 1977, NINA produced an aver- 
age of six papers a year compared with 
eight for the Cambridge Electron Accel- 
erator (CEA) in Cambridge, Massachu- 
setts, and 13 for the Deutsches Elek- 
tronen Synchroton (DESY) in Hamburg, 
West Germany. Comparing the scientific 
impact of the accelerators, they claim 
that NINA failed to produce any paper 
cited more than 19 times a year, while 

CEA produced 10, DESY 15, and the 
more powerful SLAC machine 56. Final- 
ly, a subjective ranking by 80 European 
and U.S. physicists placed NINA below 
most western accelerators and ahead 
only of Soviet competitors. 

A similar consistency exists in evalua- 
tions of the 2.5-meter Isaac Newton opti- 
cal telescope (INT), which was recently 
moved from southern England to the 
Canary Islands. Before its removal, the 
INT fared badly on all three criteria 
compared to three similar facilities, the 
3-meter Lick Telescope on Mount Ham- 
ilton in California, the 2.1-meter tele- 
scope at  the Kitt Peak National Observa- 
tory in Arizona, and the 1.5-meter tele- 
scope at  the Cerro Tololo Inter-Ameri- 
can Observatory in Chile. 

Martin and Irvine have used the same 
techniques to  compare four radio-astron- 
omy observatories: the radio telescopes 
of the Nuffield Radio Astronomy Labo- 
ratories at Jodrell Bank and the Max- 
Planck Institute for Radioastronomy in 
Bonn, West Germany; and the interfer- 
ometers at the Mullard Radio Astronomy 
Observatory at  Cambridge, England, 
and the Netherlands Foundation for Ra- 
dio Astronomy at Westerbork. Accord- 
ing to an early version of their results, 
Cambridge comes out top of the four in 
terms of scientific output over the period 
1969 to 1978 and Jodrell Bank at  the 
bottom. 

None of these assessments has caused 
much surprise among those familiar with 
the work of the different centers. Tom 
Kibble, for example, head of the depart- 
ment of physics at Imperial College in 
London, claims the results "tend to rein- 
force the prejudices that I already 
have." H e  points in particular to the 
consistency of judgment implied by the 
converging views of physicists in differ- 
ent countries about the relative merits of 
major accelerators. "I would have ex- 
pected rather bigger differences," he 
says. 

Irvine and Martin have gone beyond 
their empirical analysis, however, in var- 
ious directions, and this is where the 
controversy has started. Firstly, they 
suggest that their method, unlike some 
previous attempts to measure the quality 
of scientific outputs, "seems to be able 
to  produce in a systematic, rigorous and 
reproducible manner, data that the scien- 

482 SCIENCE, VOL. 220 



tific communities concerned generally 
accept as providing an accurate reflec- 
tion of the past performance of different 
research groups." Such data, they sug- 
gest, should be used more frequently in 
determining the future allocation of re- 
search funds. This conclusion is support- 
ed by physicist John Ziman, who argues 
that the study makes a good case for 
using convergent indicators to evaluate 
past research performance. 

The two Sussex researchers also use 
their analysis to make judgments about 
past decisions by British scientists and 
research administrators. In the case of 
NINA, for example, which was closed 
down in 1977 despite protests from a 
number of physicists, Irvine claims that, 
if a rigorous assessment of the accelera- 
tor's poor scientific record had been 
available, "It would have been closed 
much earlier." 

They also criticize the original deci- 
sion to locate the INT in Sussex rather 
than abroad. Britain's poor weather and 
local viewing conditions combined to 
place severe limits on the observations 
that could be made from it. However, 
part of the reason for the low productivi- 
ty, they suggest, was the way the tele- 
scope was run by the Royal Greenwich 
Observatory (RGO). They repeat astron- 
omers' complaints of a "civil service 
mentality," of a failure to provide ade- 
quate backup to university scientists, 
and of a low level of instrument innova- 
tion, suggesting that each could have 
contributed to the low productivity. And 
they quote the conclusion of a study that 
the new La Palma Observatory should 
be run by a body other than the RGO, a 
recommendation which was not imple- 
mented. 

Both their methods and their conclu- 
sions have generated sharp responses. 
Graham Smith, the current astronomer 
royal, who was responsible as director of 
the Royal Greenwich Observatory for 
establishing the INT in its new home on 
the Canary Islands, disagrees that the 
method of "partial indicators" is neces- 
sarily valid. "To say that, if you have 
three different methods which seem to 
agree on a conclusion, then the conclu- 
sion is sound, is nonsense." 

Charges of mismanagement of the INT 
in the past are similarly sharply disputed 
by Smith, who is now director of Jodrell 
Bank. "No one is disputing the figures 
about the productivity of the telescope," 
he says, pointing out that the decision to 
move the telescope was taken by a con- 
sensus of British astronomers. "But the 
difference is almost entirely due to the 
geographical conditions; the whole point 
is that it was not a good site." 

Smith's predecessor at Jodrell Bank, 
Sir Bernard Lovell, has been even more 
vociferous in his criticism of the Sussex 
group's conclusions about the perform- 
ance of the radio telescope under his 
direction. Lovell threatened to take legal 
action against the journal Research Poli- 
cy if it published an early version of their 
results. According to a summary in the 
French magazine La Recherche, which 
appeared in 198 1, Martin and Irvine cal- 
culated that not only did Jodrell Bank 
produce only one paper between 1969 
and 1978 cited more than 15 times a year 
(compared to 12 from the Cambridge 
interferometer) but the costs per article 
published were almost twice as high as 
those for papers from the comparable 

Stanford's linear accelerator 

Top of the league in the 1970's 

German radio telescope. 
Lovell and Smith both claim that the 

costs have been distorted. So too, they 
say, has the radio telescope's contribu- 
tion to science, for example by ignoring 
the groundwork that it has provided for 
other radio astronomy projects. The le- 
gal threat was lifted after the costs had 
been recalculated by the Sussex re- 
searchers and after some of Lovell's 
arguments were included in the paper. 
Publication of the revised paper is now 
expected "in the near future," according 
to SPRU director Geoffrey Oldham. 

Given their controversial nature, the 
Sussex results have received substantial 
coverage in the British press. Irvine and 
Martin have done little to dampen the 
flames. A widely-distributed press re- 
lease on their work described the INT as 
"a failure" with a "startlingly poor rec- 
ord" of "third rate research" that had 
been "ill-starred" from the outset. When 
reporters started to follow up the story, 
the press release was hastily withdrawn. 
Its substitute talked more modestly of a 
"rather poor record" of "mediocre re- 
search." But it was the language of the 

first release that still found its way into 
many popular newspapers. 

Unsurprisingly, the scientific commu- 
nity has not taken kindly to this type of 
treatment. "The sort of facts that lie 
behind policy decisions should be stud- 
ied more widely, but this way of doing it 
is doing a lot of damage," says Smith. 
"It seems that these people are biased 
against establishment science." 

Irvine admits that "we may have gone 
a bit far in trying to explain why some 
centers did well and others did badly." 
But he suggests that the criticism of their 
work is partly motivated by self-defense, 
and that public critics are often more 
muted in private. "These people have to 
defend their interests," he says, suggest- 
ing that "the scientific community seems 
to feel threatened by external review of 
this type." 

What many science administrators see 
as the make-or-break research project 
for the Sussex pair is a major study 
currently being completed of decision- 
making at the European Organization for 
Nuclear Research (CERN) in Geneva. 
CERN, which is supported by contribu- 
tions from 12 member states, came out of 
the earlier studies relatively well. Al- 
though it placed second behind SLAC in 
the period 1969 to 1978 and only slightly 
ahead of other U.S. accelerators. CERN 
director Herwig Schopper suggests that 
this is partly the result of the dates 
chosen for analysis and partly the result 
of luck. Since 1978, savs Irvine, all the . - 
evidence points to a significant weaken- 
ing in the previous U.S. dominance of 
the field. 

Due to their potential political sensi- 
tivity, the results of the CERN study are 
being carefully checked by laboratory 
staff before they are published. While 
not casting doubt on the decision to 
proceed with the current construction of 
the Large Electron-Positron storage ring 
(LEP), the study is said to question the 
way in which some of the early planned 
experiments on LEP have been selected, 
as well as some of the decisions taken at 
CERN in the 1970's. 

Research administrators in Britain are 
waiting to see the results of the CERN 
study before concluding whether or not 
Irvine and Martin's method is as useful 
as they claim in allocating resources to 
new facilities. Physicists are also remain- 
ing wary. "By and large their conclu- 
sions seem to be reasonable, but many 
physicists are a bit suspicious of the 
whole approach," says Kibble at Imperi- 
al College. "Partly it is a question of self- 
interest," he admits. "People do not like 
their dirty linen washed in public." 

-DAVID DICKSON 

29 APRIL 1983 




