
photograph. Even if the structure pic- 
tured is a double helix as in the DNA 
molecule, "it is hardly earthshaking," 
Crewe said; "one would expect that." 

Crewe said that he had told Stroke 
on several occasions to attribute "no 
biological significance" to the photo- 
graph sent him to test his deblurring 
process. In his prepared statement 
Crewe said, "Dr. Stroke succeeded in 
sharpening the picture, although it is 
debatable whether any additional in- 
formation has been provided." Crewe 
also did not accept the thesis stated in 
the Stony Brook press release that the 
deblurred photograph would benefit 
cancer study. 

Photographs purporting to show the 
double helix of the DNA molecule 
have already been published, Crewe 

foted. The photographs were taken by 
Jack Griffith, now a postdoctoral fel- 
low at the Stanford medical school, 
with the assistance of Professor James 
Bonner of Caltech. The photos were 
shown at a scientific meeting in Los 

Angeles in early 1969 and were pub- 
lished in various magazines, including 
Time and Chemical and Engineering 
News, Bonner said in a telephone 
interview. 

"I don't understand how all this con- 
fusion could possibly have arisen," 
Crewe said. 

How did the confusion arise? Was 
it due to overeager scientists or jour- 
nalists? Or was it due to the careless- 
ness of editors on a newspaper desk or 
of employees at a university in- 
formation office? Or a combination of 
several of the above? Whatever the 
cause, it is a good warning for all 

parties to such stories to engage in 
meticulous checking before publicizing 
"sensational" research findings. 

To Stroke, the Stony Brook scien- 
tist, it was the reporter's fault. In a 

telephone interview, Stroke said that 
the reporter "got carried away with the 
material." He later added that "it 
shows how scientists suffer from irre- 

sponsible journalists." Stroke said that 
he had told the reporter that the photo- 
graph was of a DNA-containing virus, 
not a DNA molecule itself, and that he 
was aware that there had been prior 
photographs of the DNA molecule. 
Stroke appealed to this writer not to 
picture the story as a dispute and 
pointed out that press stories, which 

photograph. Even if the structure pic- 
tured is a double helix as in the DNA 
molecule, "it is hardly earthshaking," 
Crewe said; "one would expect that." 

Crewe said that he had told Stroke 
on several occasions to attribute "no 
biological significance" to the photo- 
graph sent him to test his deblurring 
process. In his prepared statement 
Crewe said, "Dr. Stroke succeeded in 
sharpening the picture, although it is 
debatable whether any additional in- 
formation has been provided." Crewe 
also did not accept the thesis stated in 
the Stony Brook press release that the 
deblurred photograph would benefit 
cancer study. 

Photographs purporting to show the 
double helix of the DNA molecule 
have already been published, Crewe 

foted. The photographs were taken by 
Jack Griffith, now a postdoctoral fel- 
low at the Stanford medical school, 
with the assistance of Professor James 
Bonner of Caltech. The photos were 
shown at a scientific meeting in Los 

Angeles in early 1969 and were pub- 
lished in various magazines, including 
Time and Chemical and Engineering 
News, Bonner said in a telephone 
interview. 

"I don't understand how all this con- 
fusion could possibly have arisen," 
Crewe said. 

How did the confusion arise? Was 
it due to overeager scientists or jour- 
nalists? Or was it due to the careless- 
ness of editors on a newspaper desk or 
of employees at a university in- 
formation office? Or a combination of 
several of the above? Whatever the 
cause, it is a good warning for all 

parties to such stories to engage in 
meticulous checking before publicizing 
"sensational" research findings. 

To Stroke, the Stony Brook scien- 
tist, it was the reporter's fault. In a 

telephone interview, Stroke said that 
the reporter "got carried away with the 
material." He later added that "it 
shows how scientists suffer from irre- 

sponsible journalists." Stroke said that 
he had told the reporter that the photo- 
graph was of a DNA-containing virus, 
not a DNA molecule itself, and that he 
was aware that there had been prior 
photographs of the DNA molecule. 
Stroke appealed to this writer not to 
picture the story as a dispute and 
pointed out that press stories, which 
were read by congressmen, were very 
important during this period of diffi- 
cult funding for science. "I don't want 
to make a scandal out of it," Stroke 
said. 

27 AUGUST 1971 

were read by congressmen, were very 
important during this period of diffi- 
cult funding for science. "I don't want 
to make a scandal out of it," Stroke 
said. 

27 AUGUST 1971 

This reproduction of the photo which ap- 
peared in the 12 August New York Times 
is unfortunately somewhat "reblurred." 

The reporter, David A. Andelman, 
is not a science reporter but, rather, is 
the New York Times' bureau chief for 
Long Island, where Stony Brook is lo- 
cated. Andelman said in his talks with 
Stroke that the Stony Brook scientist 
had said that the photograph was of 
a virus containing DNA. He said that 
Stroke had indicated to him that his 

photograph was one of a DNA double 
helix and that "he didn't make clear 
that it was not a DNA molecule." 
Andelman also attributed part of the 
confusion to a misreading of a press 
release to him over the telephone by an 

employee of the Stony Brook univer- 

sity relations office. 
The policy at the Stony Brook office 

is to have professors check over re- 
leases describing their research. Stroke 
said in the telephone interview that he 
had checked over the press release 
issued on 14 April by Stony Brook 

describing his finding. The lead sen- 
tence of the release states that Stroke 
"has for the first time deblurred a 

photograph of a virus to reveal its true 

shape, in this case the same double- 
helical shape as the fundamental DNA 

This reproduction of the photo which ap- 
peared in the 12 August New York Times 
is unfortunately somewhat "reblurred." 

The reporter, David A. Andelman, 
is not a science reporter but, rather, is 
the New York Times' bureau chief for 
Long Island, where Stony Brook is lo- 
cated. Andelman said in his talks with 
Stroke that the Stony Brook scientist 
had said that the photograph was of 
a virus containing DNA. He said that 
Stroke had indicated to him that his 

photograph was one of a DNA double 
helix and that "he didn't make clear 
that it was not a DNA molecule." 
Andelman also attributed part of the 
confusion to a misreading of a press 
release to him over the telephone by an 

employee of the Stony Brook univer- 

sity relations office. 
The policy at the Stony Brook office 

is to have professors check over re- 
leases describing their research. Stroke 
said in the telephone interview that he 
had checked over the press release 
issued on 14 April by Stony Brook 

describing his finding. The lead sen- 
tence of the release states that Stroke 
"has for the first time deblurred a 

photograph of a virus to reveal its true 

shape, in this case the same double- 
helical shape as the fundamental DNA 

molecule." The third sentence of the 
release states "It is, he (Stroke) said, 
the first time the double-helical struc- 
ture has been revealed by means of 
an actual photograph, though James 
D. Watson, in his Nobel-prize-winning 
work on genetics, predicted that to be 
the shape of the DNA molecule." This 
sentence seems incorrect, if one ac- 
cepts the validity of the Griffith photo- 
graphs announced in 1969. 

Walter Sullivan, respected dean of 
the New York Times' science writers, 
said that he had not remembered the 
Griffith photographs and that a repro- 
duction of them had not appeared in 
a search through the New York Times' 
files, thus indicating that his newspaper 
had almost certainly not published 
them in 1969. Sullivan also noted that 
the newspaper had checked with James 
D. Watson on its original story and 
that Watson had not alerted the Times 
to the existence of earlier photographs 
of the DNA molecule. 

What started out looking like one 
of the best scientific stories of the 
season ended up in confusion and re- 
traction, causing embarrassment for all 
the illustrious professionals involved. 

Perhaps an appropriate last word 
was said by John Langmore, a Univer- 
sity of Chicago biophysicist who works 
with Crewe: "The proper place for ini- 
tial publication of such material is in 
a refereed scientific journal. In this 
branch of electron microscopy, there 
is an unfortunate tendency for people 
to overstate their results." 

-BRYCE NELSON 

Bryce Nelson, a former member of 
the Science news staff, is a roving na- 
tional correspondent based in Chicago 
for the Los Angeles Times. 

molecule." The third sentence of the 
release states "It is, he (Stroke) said, 
the first time the double-helical struc- 
ture has been revealed by means of 
an actual photograph, though James 
D. Watson, in his Nobel-prize-winning 
work on genetics, predicted that to be 
the shape of the DNA molecule." This 
sentence seems incorrect, if one ac- 
cepts the validity of the Griffith photo- 
graphs announced in 1969. 

Walter Sullivan, respected dean of 
the New York Times' science writers, 
said that he had not remembered the 
Griffith photographs and that a repro- 
duction of them had not appeared in 
a search through the New York Times' 
files, thus indicating that his newspaper 
had almost certainly not published 
them in 1969. Sullivan also noted that 
the newspaper had checked with James 
D. Watson on its original story and 
that Watson had not alerted the Times 
to the existence of earlier photographs 
of the DNA molecule. 

What started out looking like one 
of the best scientific stories of the 
season ended up in confusion and re- 
traction, causing embarrassment for all 
the illustrious professionals involved. 

Perhaps an appropriate last word 
was said by John Langmore, a Univer- 
sity of Chicago biophysicist who works 
with Crewe: "The proper place for ini- 
tial publication of such material is in 
a refereed scientific journal. In this 
branch of electron microscopy, there 
is an unfortunate tendency for people 
to overstate their results." 

-BRYCE NELSON 

Bryce Nelson, a former member of 
the Science news staff, is a roving na- 
tional correspondent based in Chicago 
for the Los Angeles Times. 

APPOINTMENTS APPOINTMENTS 

Charles F. Denton, director, grad- 
uate program in political science, 
Wayne State University, to dean, 
School of Social Sciences, Fresno State 

College. .... Richard G. Griskey, di- 
rector of research, Newark College of 

Engineering, to dean, College of Ap- 
plied Science and Engineering, Univer- 

sity of Wisconsin, Milwaukee .... 
Robert A. Duffy, vice commander, 
USAF Space and Missile Systems Or- 

ganization, El Segundo, Calif., to vice 

president, Charles Stark Draper Lab- 
oratory, M.I.T. 

801 

Charles F. Denton, director, grad- 
uate program in political science, 
Wayne State University, to dean, 
School of Social Sciences, Fresno State 

College. .... Richard G. Griskey, di- 
rector of research, Newark College of 

Engineering, to dean, College of Ap- 
plied Science and Engineering, Univer- 

sity of Wisconsin, Milwaukee .... 
Robert A. Duffy, vice commander, 
USAF Space and Missile Systems Or- 

ganization, El Segundo, Calif., to vice 

president, Charles Stark Draper Lab- 
oratory, M.I.T. 

801 


